ОТ СЪЩИЯ СЪБЕСЕДНИК

Местни избори 2019: Иванка Ташева, АБВ: Нашата кампания преминава под слогана „С грижа към хората от Община Силистра“

Местни избори 2019: Иванка Ташева, АБВ: Нашата кампания преминава под слогана „С грижа към хората от Община Силистра“

Иванка Ташева, водач на листата на АБВ за общински съветници и областен председател на партията в интервю за сутрешния блок „Добро утро, България“ на Радио „Фокус“Водещ: Госпожо Т...

8 Октомври 2019 | 12:00 | Радио "Фокус", "Добро утро, България"

Местни избори 2019: Мая Манолова: Ще отворя Столична община за гражданите, за да ги слушам, докато чуя всички

Местни избори 2019: Мая Манолова: Ще отворя Столична община за гражданите, за да ги слушам, докато чуя всички

Мая Манолова, граждански кандидат за кмет на София, в интервю за обзора на деня на Радио „Фокус“ „Това е България“ Водещ: Гост на предизборното студио е кандидатът на гражданите за кмет на София Мая Манолова. Намираме я на предизборната й обиколка, от която я отклоняваме за времето на това интервю. Как върви вашата кампания? Какви са впечатленията ви, госпожо Манолова? Мая Манолова: С настроение, със заряд, каквито винаги носят срещите с хората. Сега съм в село Мрамор, преди малко бях във Волуяк, вчера бях в „Лозенец“, в „Студентски град“. Залагам на срещи с хората. Свикнала съм като омбудсман да ги слушам, да вниквам в техните проблеми. И сега като граждански кандидат, тъй като не мога да си позволя много медийни участия, залагам на непосредствените срещи с хората. И това винаги зарежда с оптимизъм. Водещ: Госпожо Манолова, какви са проблемите на тези села, които вие обиколихте? Как могат да се решат те? Мая Манолова: В село Мрамор и в село Волуяк няма канализация. Няма канализация и в Кътина, в Чепинци, в Негован, в Панчарево, в Кокаляне. В повечето от населените места, в които вече бях, няма канализация. Всъщност няма и в двата най-скъпарски квартала – Симеоново и Драгалевци. Наистина е отчайващо в 21 век да живеем като в централноафриканска държава. Властта водеше европейски министри в центъра на София, в НДК. Ако ги беше довела в крайните квартали на София, да се види, че няма канализация, това наистина би било изключително неприятно и притеснително за държавата ни. Реално една пета от 21 век вече мина, а един основен жизнен проблем за нормален живот на хората остава без решение. Поех конкретни ангажименти, че ще е ясно през следващите четири години, ако бъда избрана за кмет, в каква последователност, как и кога ще се изграждат канализации в населените места, които нямат такива. Водещ: Дали ще ви стигне бюджетът? Мая Манолова: Въпросът има ли достатъчно пари, се задава навсякъде. Хората са достатъчно разумни. Но те също така очакват и почтено отношение. Трябва да се децентрализира столичният бюджет, да има достатъчно пари и за „Люлин“, и за „Младост“, и за „Обеля“, и за „Надежда“, и за всички населени места. Трябва да има честност и откритост и при конкретните ангажименти, които се поемат. Тоест да е ясно през всяка една от четирите години, какви инвестиционни предложения и намерения ще бъдат реализирани. Хората се тревожат и от ефективността на похарчените пари. Добре е, че предизборно, например, се правят опити да се запълват дупки по пътищата, има много такива и в самата столица. Лошото е, че това се прави набързо, некачествено и дупките образно казано няма да издържат и до изборите. Лошото е, ако хората се усъмнят, че обещанията, дадени преди избори, ще потънат в дупките, които се запълват некачествено преди избори. Въпросът как се харчат парите на столичаните, го задават навсякъде, посочвайки неефективно хвърлени на вятъра пари. Аз открих рубрика във Фейсбук – „Пари на вятъра“. Използвам случая да й направя реклама, тъй като не мога ежедневно да споделям впечатленията и проблемите на гражданите за неефективно изразходваните пари пред медиите. Водещ: Когато станете кмет, ще превърнете ли тази рубрика „Пари на вятъра“ в мониторинг на всички инвестиции, обществени поръчки, извършени ремонти в столицата? Мая Манолова: Така е, ще го направя. Едно от основните послания в моята предизборна платформа е прозрачността, публичността и честното управление. Хората подозират, че обществените поръчки са предварително нагласени, че предварително се знае кой ще спечели. И аз мисля, че са прави. Моделът, срещу който съм застанала и срещу който стоят и хората, които ме подкрепят, е именно такъв – да се плаща по няколко пъти за едно и също нещо, да се правят ремонти на ремонта. И плащането за едно и също нещо да е на едни и същи фирми, на едни и същи лица. Днес в рубриката „Пари на вятъра“ пише за една от обявените набързо преди изборите обществена поръчка за толкова нужния електротранспорт за столичани. И тук нещата са предварително определени. Аз съм приготвила два плика, всъщност експерти ми ги дадоха, с имената на фирмите, които ще спечелят. Жалко е. Ето, българите се вълнуваме, правителството се вълнува за това, че „Фолксваген“ ще ни подмине и ще замине най-вероятно към южната ни съседка… Водещ: Той замина вече. Мая Манолова: Замина, за съжаление, една много важна инвестиция. Но вижте, че градският транспорт в София е пълен също с турски и с китайски автобуси. Едно от столичните дружества за пет години, моят екип прави справка, е купило 152 китайски автобуса и още 60 турски – страни извън Европейския съюз, нещо, което иначе ни тревожи, когато европейските инвестиции ни прескочат. Водещ: Как ще изглеждат таксиметровите услуги след изборите, когато вие сте избрана за кмет? Мая Манолова: Няма да крия, че имам добри приятелски отношения с таксиметровите шофьори, особено, и това няма да го скрия, след като финансовият министър Владислав Горанов ми взе служебния автомобил, често ползвам таксиметрови услуги, така че съм наясно с проблемите на шофьорите. Днес се отзовах на поканата за среща като кандидат за кмет, да чуя още веднъж от техните организации, от синдикални такива, от различни таксиметрови компании техните проблеми и техните искания. И, разбира се, поех конкретни ангажименти. Например един проблем, който са ми споделяли и за чието съществуване аз лично съм се убедила, е начинът, по който се определят и разполагат таксиметровите стоянки. Те са удобни очевидно за Столична община и за движението, но не са удобни за шофьорите и за гражданите. Така че обещах, че заедно ще определяме местата на стоянките. Обещах също така, че паякът ще спре да вдига таксиметрови автомобили, които са на стоянките, и които изчакват за няколко минути. Проблем е с битовите условия на тези хора. Те нямат даже тоалетни, които да ползват. Така че нормално е да оставиш колата и да мръднеш някъде. Всъщност от паяка се оплакват и столичани, от това, че няма никакъв толеранс дори от няколко минути, направо ти слагат скоби и ти прибират колата – нещо, което трябва да се промени. Всъщност паякът съществува, за да подкрепя спазването на правилата, а не да тероризира гражданите. Така че и там ще има корекции в дейността на ЦГМ. Водещ: А как ще стои въпросът с цените на таксиметровите услуги? Ползвам възможността да ви задам този въпрос, защото некоректно един информационен сайт беше приписал на агенция „Фокус“ манипулативно и неточно твърдение, че БСП ще вдигне цените на таксиметровите услуги след местните избори. Такова нещо Агенция „Фокус“ и Радио „Фокус“ нито са изричали, нито са публикували. Мая Манолова: Нека да е ясно – аз не нося отговорност за посланията и намеренията на партиите, които ме подкрепят. Аз съм граждански кандидат и естествено защитавам гражданския интерес. Няма как да поемам ангажименти аз лично, без да съм чула гражданите. Въпросът за цените е важен за таксиметровите шофьори, но е не по-малко важен и за хората, които ползват таксиметрови услуги. Тук трябва да се търси баланс. Вярно е, че това е обществен транспорт, осъществяван при пазарни условия. Но не може да съществуват цени, които да не са съобразени с тяхната социална поносимост. И аз тук бих поставила и въпроса не само за поносимостта на тези цени, но и за поносимостта на цените за градския транспорт. Лев и 60 за кратко разстояние е прекалено висока цена и Столична община беше поела ангажимент, който още не е изпълнила, за въвеждането на електронния билет. Ще го направя в най-бързи срокове, ако бъда избрана за кмет. И ще направя ревизия на фирмата, която се занимава с въвеждането на т.нар. тикет система, защото от 20 милиона лева въвеждането на електронния билет е станало над 80 милиона лева. И тук отново може да се окаже, че има пари на вятъра, тоест много по-скъпо платено за услуга, която не струва толкова много. Така че всички въпроси, които се отнасят до гражданите, в Столична община, след като стана кмет, ще бъдат решавани само и единствено след като бъде чуто мнението на гражданите. Няма как да се повиши каквато и да е цена, без гражданите да са казали „да“. Водещ: И това в много голяма степен ще повлияе и върху манипулациите и изкривените твърдения, и най-вече върху злоупотребата с крадени от коректни медии информации, госпожо Манолова. Мая Манолова: Да. Аз съм потърпевша като кандидат от некоректното поведение и отразяване, изобщо от омазването ми от някои кафяви медии. Това е кампания, която не пожали мен, семейството ми, хората в инициативния комитет, хората, които ме подкрепят. И благодаря за отношението и за подкрепата от вашата агенция. Защото истината еф преди всичко, обективността е преди всичко. Аз винаги съм защитавала всеки опит да бъде цензуриран или да бъде затворена устата на журналист, и докато бях омбудсман, стоях зад журналистите от „Биволъ“, сега стоя зад Силвия Великова, зад фоторепортера, който беше арестуван. За мен свободата на словото е пред скоби, но също така е и ангажиментът за честно, почтено и обективно отразяване. Така че ви благодаря за коректността. Водещ: Ако бъдете избрана за кмет, кое е първото, което ще направите? Мая Манолова: Първо ще отворя Столична община за гражданите. Хората имат много проблеми. Те просто са се насъбрали някой да ги чуе. Ще бъда кмет, който ще бъде на терен, на място, във всяко населено място, във всеки квартал, на всяка улица. Но първото, което ще направя в Столична община, е да поканя гражданите на разговор и ще ги слушам, ако трябва, няколко дни. Докато чуя всички. Цоня Събчева

5 Октомври 2019 | 11:00 | Радио "Фокус", "Това е България"