СВЪРЗАНИ МНЕНИЯ

Владимир Тодоров, БАПК: Трагедията край Своге е предизвестена, Агенция „Пътна инфраструктура“ е била информирана за опасния участък

Владимир Тодоров, БАПК: Трагедията край Своге е предизвестена, Агенция „Пътна инфраструктура“ е била информирана за опасния участък

Владимир Тодоров, председател на Българската асоциация на пострадалите при катастрофи в интервю за дневния информационен блок на Радио „Фокус“.

27 Август 2018 | 15:00 | Радио "Фокус"

Владимир Тодоров, БАПК: Пострадалите от инцидента в Хитрино имат основание да претендират за обезщетения, сроковете са с 5-годишна давност

Владимир Тодоров, БАПК: Пострадалите от инцидента в Хитрино имат основание да претендират за обезщетения, сроковете са с 5-годишна давност

Владимир Тодоров, председател на Асоциацията на пострадалите и застрахованите при катастрофи, в интервю за предаването „Това е България на Радио „Фокус“. Водещ: Господин Тодоров, имат ли право жителите на Хитрино да получат обезщетение от застраховката на влаковата композиция с опасен товар, която катастрофира в с. Хитрино?Владимир Тодоров: Първо, да изкажа съболезнования на всички близки, да им кажа че сега наистина им трябва сила и кураж да продължат напред, да пожелаем бързо оздравяване на тези хора, които са в болниците. Да, има процедури, които трябва да се спазят, които са строго регламентирани. Всяко превозно средство, включително и влаковите композиции, имат застраховки. Това е така наречената „обща гражданска отговорност“, която е задължителна. И близките на починалите, както и самите увредени лица, могат да претендират за обезщетения. Разбира се, трябва обаче да приключат производствата, свързани с разследването и с експертизата, тъй като в случая се касае за установяване дали причината е във влаковата композиция или в инфраструктурата, която може да е причина, говоря съвсем теоретично. Тъй като собствениците на тези две – на влаковата композиция е една частна фирма, а собственик на инфраструктурата е държавна фирма. Така че когато се произнесат експертизите каква е причината за инцидента, тогава вече към съответния виновен може да се претендират обезщетения. Водещ: Има ли информация дали освен тази обща гражданска застраховка, която е задължителна, композицията е имала и друга допълнителна застраховка? Владимир Тодоров: Няма информация. За разлика от пътните инциденти, където има участват леки автомобили, там нещата са доста стандартизирани. Там се изготвя в рамките на 24 часа се изготвя един протокол, който се издава от Пътна полиция, в който се виждат всички застраховки по автомобилите, при тежки инциденти, при ж.п. инцидентите няма орган, няма пътна полиция, която да издаде такъв протокол, който да е видно. Така че в хода на разследването и това ще се установи кои са застрахователите и кои са вече пък структурите,които носят отговорност. Водещ: В чисто процедурен план, жителите на село Хитрино, трябва ли да предприемат някакви действия, за да получат обезщетения? Владимир Тодоров: Ние имаме един горещ, безплатен телефон, моят съвет е да се обърнат към специалисти, включително и към нашата асоциация. Първо да кажем, че сроковете са петгодишни, няма нищо спешно, което трябва да се направи. Сега най-важното е хората да се възстановяват, да събират фактурите, които правят за лечението. Ако някой ги кара да подписват някакви документи на момента, нека да не се подвеждат. Няма нищо фатално като срокове, но е добре все пак да получат юридически съвет от компетентен орган, институция, която да им каже какво следва като стъпки. Най-малкото те ще бъдат разпитвани в хода на това досъдебно производство като свидетели, така че също им трябва юридически съвет по този повод. Водещ: Нека да кажем номера на вашия телефон за безплатна юридическа помощ? Владимир Тодоров: Номерът е 0700 17 112. Водещ: 0700 17 112 – телефон, на който могат да се обаждат жителите на Хитрино. Техни близки също могат да се консултират, за да е ясно каква помощ, в какви срокове могат да получат. Още един въпрос, господин Тодоров, ако някой от засегнатите жители има застраховка имущество, има застраховка живот, това би ли било пречка, за да получи той обезщетение от застрахователя на компанията на влака? Владимир Тодоров: Не. Това са различни застраховки. По тях са плащани различни премии и всеки, който има допълнителна застраховка, включително изгорели автомобили, които някои от тях може да имат „Каско“, те ще си претендират за обезщетенията, ще си ги получат и това няма да им намали или да им бъде основание за плащане на обезщетенията от застраховката от влака. Така че застраховка „Живот“, застраховки на имущество, застраховки на автомобили, спокойно могат да претендират пред застрахователите. Водещ: По реда, който е предвиден по тези застраховки, ако има ситуация, в която се стигне до обезщетение от страна на застрахователя на влаковата композиция, трябва ли да бъде направен специален оглед, за да се опишат щетите, или тъй като това е масов случай, по някакъв друг параграф ще бъде направено това обезщетение? Владимир Тодоров: Всяко застрахователно обезщетение е строго индивидуално. Има значение дали едно семейство е живяло в къща 100 квадрата или 250 квадрата, дали е бил един етаж или три етажа, това е индивидуална оценка. Има значение дали човекът, който е починал има двама наследници или петима наследници. Това също има значение, така че всеки случай е индивидуален. И затова моят съвет е хората, с оглед на индивидуалните особености, съвсем спокойно да се обръщат към нашата асоциация за съвет и съдействие. Росица АНГЕЛОВА

15 Декември 2016 | 12:00 | Радио "Фокус"