СВЪРЗАНИ НОВИНИ

Диян Драганов, СБА – Варна: Обучението в реална среда не може да бъде сравнено нито с листовките,  нито с обучението на така наречения тренажор

Диян Драганов, СБА – Варна: Обучението в реална среда не може да бъде сравнено нито с листовките, нито с обучението на така наречения тренажор

Варна. Обучението в реална среда не може да бъде сравнено нито с листовките, нито с обучението на така наречения тренажор. Това каза в интервю за Радио „Фокус“ – Варна председателят на Съюза на българските автомобилисти във Варна – Диян Драганов във връзка с увеличението на часовете за кормуване и планираното въвеждане на компютърен симулатор в обучението. По думите му, въве...

21 Юли 2019 | 21:01 | Агенция "Фокус"

Диян Драганов, СБА – Варна: Увеличението на часовете за кормуване ще подготви по-добре бъдещите шофьори преди да излязат сами на пътя

Диян Драганов, СБА – Варна: Увеличението на часовете за кормуване ще подготви по-добре бъдещите шофьори преди да излязат сами на пътя

Варна. Увеличението на часовете за кормуване ще подготви по-добре бъдещите шофьори преди да излязат сами на пътя. Това каза в интервю за Радио „Фокус“ – Варна председателят на структурата на Съюза на българските автомобилисти (СБА) във Варна – Диян Драганов по повод гласуваното миналата сряда от Министерство на образованието увеличение на часовете за кормуване. Според планираните промени те ще бъдат увеличени от 31 на 45 часа, което ще доведе до повишение и в цената на самите шофьорски курсове. Според Диян Драганов целта на промяната е да подобри обучението на бъдещите водачи и да намали инцидентите на пътя, включващи млади и неопитни шофьори. „С предложението за изменението на методиката на шофьорските курсове ние виждаме с две думи казано, че това е повече кормуване и по-малко обучение на теория. Тоест специалистите са сигурни и са убедени в това, че практическите обучения на шофьорите на шофьорските курсове са изключително важни и може би точно за това залагат повече часове на практика“, отбеляза Диян Драганов. По отношение на въвеждането на задължителни компонентни на обучението, сред които шофиране на магистрала или скоростен, Диян Драганов посочи, че това ще доведе до положителен ефект. „То и сега в автомобилната агенция е заложено да се шофира извън града, да се шофира по магистрала, да се шофира нощно време, но никъде точно не е конкретизирано колко и няма абсолютно никакъв контрол. Тоест дали това се случва е оставено само на инструкторите“, заяви Диян Драганов. Той допълни, че според статистика шофьорите на възраст между 26 и 27 години са изключително голям процент от нарушителите на пътя, като в статистиката за смъртни случаи те заемат над 20% от всички загинали на пътя. По думите му, именно по-сериозната подготовка на бъдещите водачи ще доведе до намаляване на тежките инциденти и участието на млади шофьори в черната хроника по пътищата в страната. Бояна АТАНАСОВА

15 Юли 2019 | 14:27 | Агенция "Фокус"

Ивайло Славков, СБА: Увеличението на таксата за шофьорските курсове ще доведе до това хората от малките градове да започнат нелегално да шофират

Ивайло Славков, СБА: Увеличението на таксата за шофьорските курсове ще доведе до това хората от малките градове да започнат нелегално да шофират

София. Увеличението на таксата за шофьорските курсове ще доведе до това хората от малките градчета да започнат нелегално да шофират. Това каза управителят на Съюз на българските автомобилисти (СБА)-Лозенец Ивайло Славков в интервю за Агенция „Фокус“ по повод гласуваното в сряда от Министерство на образованието увеличение на часовете за кормуване. „Министерство на образованието гласува в сряда часовете за кормуване да се увеличат от 31 на 45. Ние, от Съюза на българските автомобилисти, сме на мнение, че тези 45 часа са прекалено много. Ако наистина се приеме и одобри тази промяна, според мен часовете ще бъдат ненужно завишени“, заяви Ивайло Славков. Той посочи, че допълнителните часове ще доведат до финансово натоварване за курсистите, като особено в малките градчета увеличението ще се усети наистина много. „Увеличението се предвижда да е с около 1/3, ако се увеличи броят на часовете за шофьорските курсове. По първоначални изчисления, това прави около 1000 лв. да стане един шофьорски курс. Може би не навсякъде хората ще могат да си го позволят“, посочи Славков. Той подчерта, че увеличението на таксата ще доведе до това хората от малките градчета да не се записват на шофьорски курсове и нелегално да започнат да се движат с автомобили по пътя. „По този начин, вместо да се повиши качеството на обучението, то ще спадне, защото много хора все още шофират без книжки, защото им е скъпо, но тогава съвсем ще се откажат“, каза Славков. Той изтъкна, че желанието на Съюза на българските автомобилисти е, ако има повишение на часовете за кормуване, то да не е повече от 35-36 часа. „В целия Европейски съюз в 97% от държавите обучението на бъдещите шофьори е около 30 учебни часа. Изключение прави Германия, където задължителните часове са 36. Дори да го направим като в Германия и часовете се вдигнат на 36 ще е добре, но над тях вече ще е прекалено“, посочи Ивайло Славков. Според него, въвеждането на допълнителни часове за шофиране по магистрала и при трудни условия с натоварено движение е изпълнимо за столицата, но за много от населените места е неприложимо. „За София е изпълнимо, но например във Видин няма къде да се създадат тези условия и курсистът да шофира по магистрала и при интензивно движение. Изведнъж се оказва, че наредбата ще важи за някои хора, а за други не, защото на практика, няма как да се изпълни. В момента също е препоръчително да се шофира по автомагистрала и извън града, но ако се направят задължителни тогава те ще станат неизпълними за една голяма част от България“, подчерта Славков. Ирина ИВАНОВА
Пълния текст на интервюто четете по-късно в „Мнение”

12 Юли 2019 | 16:43 | Агенция "Фокус"

МОН: Работна група предлага кандидат-шофьорите задължително да придобият умения за управление на магистрала, при намалена видимост и в засилен трафик

МОН: Работна група предлага кандидат-шофьорите задължително да придобият умения за управление на магистрала, при намалена видимост и в засилен трафик

София. Часовете за практическо обучение на кандидат-шофьорите в категория “B” да бъдат обвързани с конкретни групи умения, които трябва да придобият, предлага работна група, обединяваща представители на институциите и бранша. Това съобщиха от пресцентъра на Министерството на образованието и науката (МОН). До този момент компонентите на обучението бяха разписани в методиката, но без конкретни изисквания за продължителността им и липса на ефективен контрол. Това създаваше както предпоставка за нелоялна конкуренция, така и за явяване на шофьорски изпит без придобиване на ключови умения като управление на магистрала, скоростен път, при намалена видимост и др. За да се завиши качеството на обучението, в предложената за одобрение методика се предвижда за група умения „Управление извън населено място“ да се отделят минимум 6 часа, от които поне 3 часа за „Управление по автомагистрала или скоростен път (при възможност) или път с интензивен автомобилен трафик“. Подобно изискване се залага за първи път – до сега управлението на магистрала или скоростен път изобщо не е било включено в изискванията за провеждане на шофьорските курсове и се е организирало само при инициатива на инструкторите. Сред другите задължителни елементи е в група умения „Управление в населено място с голяма интензивност на движение” да се преминат поне 10 часа обучение. Минимум 2 часа ще трябва да покрият курсистите и по компонент „Управление през нощта и в условията на намалена и ограничена видимост“. Учебната документация ще влезе в сила заедно с нов механизъм на контрол от страната на ИА „Автомобилна администрация“, за да се гарантира, че тези минимални часове по отделните компоненти ще бъдат спазвани. За да се покрият ефективно всички тези компоненти на обучението минималните задължителни часове за практическо обучение се предлага да бъдат увеличени на 42 часа. Паралелно се предлага да се намали броят на задължителните часове по теоретична подготовка (от 40 на 26 часа), като подобен подход би следвало да не доведе и до съществен ръст на цените за крайния потребител. Същото мнение бе изказано и от представителите на центровете по автообучение, в хода на обсъжданията на работната група. Анализът на пътно-транспортните произшествия през 2018 г. показва, че смъртността сред водачите между 18 и 25 години е с 20% по-висока от всички останали шофьори, а тенденцията е за нарастване на негативната статистика сред тази възрастова група. Именно в посока превенция и завишени изисквания към компонентите на обучението са направените предложения, а мнозинството от членовете на работната група го подкрепиха. Основните разисквания бяха по въпроса с колко точно часове да бъде увеличена практиката. Част от тях предложи увеличение с над 45% и достигане до 45 часа. Мнението на друга част от експертите бе за нарастване с 5 часа. Надделя подходът за по-умереното им увеличение и обвързване на часовете с конкретни групи умения, за да има контрол над провеждането на курсовете, а ръстът на часовете да доведе и до по-добра подготовка на младите водачи. Друг от широко дискутираните въпроси в хода на обсъжданията бе дали да се създаде възможност част от обучението да се провежда на симулатор. Държавна агенция “Безопасност на движението по пътищата“ и част от работната група подкрепяха идеята да се допусне възможност до 4 часа от задължителните часове по кормуване да могат да се провеждат и на симулатор. Целта на подобно предложение бе да се насърчи навлизането на нови технологии и практики в обучението без то да има задължителен и обвързващ характер за школите. Предложението обаче не бе прието от мнозинство от участниците в дискусиите, затова не е част от методиката. Както и до сега центровете по автообучение ще могат да провеждат подобни практични занятия на симулатор, но те няма да се вземат предвид при отчитане на задължителния брой часове по практика. В работната група участие взеха представители на Държавна агенция „Безопасност на движението по пътищата“, Министерството на образованието и науката, Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията, Министерството на вътрешните работи, представители на висши училища, на браншови организации, на неправителствения сектор и др.

11 Юли 2019 | 15:04 | Агенция "Фокус"