НАЙ-ЧЕТЕНИТЕ НОВИНИ ДО 19:44


СВЪРЗАНИ НОВИНИ

Румен Гълъбинов, икономист: България може да се превърне в регионален център за електромобилност

Румен Гълъбинов, икономист: България може да се превърне в регионален център за електромобилност

2 Ноември 2019 | 14:42 | Агенция "Фокус"
София. Ние имаме цялото ноу-хау в годините и сме го развили за такава електромобилност, така че това естествено би могло да ни е силата и да станем един регионален център и да бъдем припознавани като такъв за електромобилност. Това каза в интервю за Агенция „Фокус“ икономистът Румен Гълъбинов. Той добави, че страната ни е традиционно силни в това отношение. „България преди години дори беше номер едно в производство на електрокари, които са вид електромобил, предназначен за складово стопанство, за обслужване на индустриални и складови дейности. В България повечето от автомобилните части, които и в момента произвеждаме, са свързани с електросистемата на автомобила и с компютърната система. Тоест ние очевидно имаме традиции в това. Произвеждаме от дълги години акумулатори и акумулаторни батерии, електромотори произвеждаме много отдавна“, допълни Гълъбинов. Той посочи още, че за България най-добре би било да привлича стратегически инвеститори именно в сферата на електромобилността, тъй като това е ниша на бъдещето, която ще бъде необходима за успешното развитие на икономиката ни занапред.
Пълния текст на интервюто четете по-късно в „Мнение“

Теодора ПАВЛОВА
Отвори в нов прозорец
прочети затвори

Румен Гълъбинов, икономист: Наложително е в България да се въведат диференцирани ставки на ДДС, а също и необлагаем минимум на доходите

Румен Гълъбинов, икономист: Наложително е в България да се въведат диференцирани ставки на ДДС, а също и необлагаем минимум на доходите

2 Ноември 2019 | 13:47 | Агенция "Фокус"
София. Струва ми се, че в България е наложително да се въведат диференцирани ставки на ДДС, а също и необлагаем минимум на доходите. Това каза в интервю за Агенция „Фокус“ икономистът Румен Гълъбинов. „Тук не е въпрос да откриваме топлата вода. От 28 страни-членки на ЕС в 26 има диференцирани ставки. Това е широко използвано. България е от малкото държави, които не го използва. Как ще стимулират раждаемостта в България, когато 20 % е ДДС на бебешката количка и 20 % е ДДС на луксозния джип? За какво говорим? Тоест това ми се струва крайно наложително България да го направи. Намаление на ДДС и въвеждане на диференцирани ставки“, допълни още той. Гълъбинов посочи, че в условията на задаваща се рецесия в глобалната икономика, която няма да подмине и България, намаляване на ДДС се явява като антирецесионна мярка. „В такъв смисъл, че това усилва потреблението. ДДС е с пряко влияние върху потреблението. Това е данъкът, който определя в голяма степен размера на търговски оборот, който се формира в икономиката. Така че ще има непосредствено въздействие“, допълни той. Относно необлагаемия минимум на доходите Гълъбинов даде пример с югозападната ни съседка Гърция, където годишните доходи до 10 000 евро са освободени от данъци. „У нас трябва да се въведе необлагаем минимум. Тоест хората, които са с най-ниските, минимални работни заплати да не плащат данък върху дохода. Автоматично това им спестява 50-60 лева месечно, което им е реално увеличение на заплатата, защото не плащат този данък“, обясни той.
Пълния текст на интервюто четете по-късно в „Мнение“
Теодора ПАВЛОВА
Отвори в нов прозорец
прочети затвори

Румен Гълъбинов, икономист: Когато се отпускат повече пари, това трябва да върви със структурни реформи

Румен Гълъбинов, икономист: Когато се отпускат повече пари, това трябва да върви със структурни реформи

2 Ноември 2019 | 13:08 | Агенция "Фокус"
София. Когато се отпускат повече пари, например в здравеопазването, всичко това трябва да върви със структурни реформи. Това каза в интервю за Агенция „Фокус“ икономистът Румен Гълъбинов в коментар на одобрения от Министерски съвет бюджет за 2020 година. „Тоест повече пари в здравеопазването, но реформи така, че тези пари да не потъват в губещи болници, в загуби на НЗОК. Повече пари за образование – добре. Но не само за заплатите на учителите, а в една структурна реформа на цялата образователна инфраструктура в България – както на училищната, така и на университетското образование. Тоест по-качествено образование, а не количество, брой ученици и студенти, за които да се получава повече финансиране, повече качество“, допълни той. Гълъбинов посочи, че структурни реформи са нужни и в пенсионния модел на България. „Другото, което е – увеличават се с 6,7 пенсиите. Това е предвидено за всички хора в България, които са пенсионери и предстои да се пенсионират. Добре, но не се прави структурна реформа на пенсионната ни система и пенсионния модел, а това е крайно наложително затова, защото демографията на България не е добра. България най-ускорено от всички държави в ЕС се обезлюдява, тоест намаляваме като брой население поради различни фактори: сравнително невисока раждаемост, най-голямата смъртност в ЕС имаме и освен това нетно продължаваме повече от българите да излизат в България да емигрират и да ходят да работят и учат в чужбина, отколкото да се завръщат. Все още е такава тенденцията“, добави икономистът.
Пълния текст на интервюто четете по-късно в „Мнение“
Теодора ПАВЛОВА
Отвори в нов прозорец
прочети затвори

Румен Гълъбинов, икономист: В краткосрочна перспектива няма да се отлепим от последното място по доходи в ЕС

Румен Гълъбинов, икономист: В краткосрочна перспектива няма да се отлепим от последното място по доходи в ЕС

2 Ноември 2019 | 12:15 | Агенция "Фокус"
София. В краткосрочна перспектива от две-три години ние няма да се отлепим от последното място по доходи в ЕС. Това каза в интервю за Агенция „Фокус“ икономистът Румен Гълъбинов в коментар на одобрения от Министерски съвет бюджет за 2020 година. Той посочи, че Бюджет 2020 му има за основна цел увеличаване на доходите в областта на образование, здравеопазване и увеличение на индексиране на пенсиите, но определи като „твърде неамбициозен“ начина, по който се предвижда това да се случи. „Защото увеличението на доходите е предвидено да стане през увеличението на минималната работна заплата – от 560 лева на 1 януари 2020 година да стане 610 лева и след това през 2021 година да стане 650 лева. Дори и в момента държавите, с които се сравняваме, с които влязохме по едно и също време в ЕС от региона, например – Румъния. Там минималната работна заплата е 445 евро, което е 870 лева. В Хърватия беше съобщено, че от 1 януари 2020 година минималната заплата става 435 евро, което е 850 лева. Тоест дори в момента ние изоставаме с повече от една трета от минималните заплати от Централна и Източна Европа – тези, които са най-близо до нас. Ако се сравняваме с Гърция, там изоставаме с повече от два пъти на минималните заплати“, допълни икономистът. Гълъбинов коментира още, че предвиденото десетпроцентно увеличение на заплатите на държавните служители не е достатъчно/ „Тоест ние трябва да имаме реално увеличение на заплатите в следващите три години между 15 и 20 % годишно, за да може след този период да сме с повече от 50 % нараснали доходи и да се оттласнем от дъното на най-нисък стандарт на живот“, посочи той.
Пълния текст на интервюто четете по-късно в „Мнение“
Теодора ПАВЛОВА
Отвори в нов прозорец
прочети затвори

Румен Гълъбинов, икономист: България трябва да се позиционира в сегменти, в които или другите държави са по-слаби или все още не са развити

Румен Гълъбинов, икономист: България трябва да се позиционира в сегменти, в които или другите държави са по-слаби или все още не са развити

9 Октомври 2019 | 10:27 | Агенция "Фокус"
София. България трябва да се позиционира в сегменти, в които или другите държави са по-слаби или все още не са развити. Това каза за сутрешния блок „Добро утро, България“ на Радио „Фокус“ икономистът Румен Гълъбинов във връзка с инвестиционния климант на страната. Той добави, че в света тече глобална оптимизация, свързана с автоматизирането и роботизирането на производства, а България се явява поддоставчик на големите концерни, без да произвежда краен продукт. Не е достатъчно страната ни да се рекламира с ниски заплати, защото се асоциира с нискоквалифициран и нискотехнологичен труд, който не се нрави на съвременния инвеститор, каза още той, като поясни, че не трябва да привлечем какъвто и да е автомобилен инвеститор, а да търсим различния подход. „Много по-добрата перспектива за нас е ако искаме да привлечем производител на електромобили, електровозила. Технологиите се развиват, екологичните стандарти се завишават и все повече традиционният автомобил на двигател с вътрешно горене ще намалява като търсене и производство. Преминава се към хибридните технологии или изцяло на електрозадвижване или електродвигател, а ние имаме исторически традиции в това отношение. Дори в момента по-голямата част от авточастите, които произвеждаме са всъщност за електросистемата на автомобила и компютърната му система. Ние в това сме силни, имаме традиции, имаме и кадри“, добави икономистът. Румен Гълъбинов обясни, че трябва да се възползваме от възможността, за да се превърнем в регионален център за електромобилност и електропроизводство. По думите му България разчита на повече свеж ресурс от еврофондовете и емигрантски пари, отколко на такива от преки чуждестранни инвеститори и това трябва да се промени. При брутен вътрешен продукт с над 100 млрд. лева годиншно инвестициите трябва да са между 10% и 15%, а в момента са 2-3% от БВП, обобщи икономистът.
Йоланда ПЕЛОВА
Отвори в нов прозорец
прочети затвори

Румен Гълъбинов, икономист: С публично-частно партньорство, а не с увеличени заплати в администрацията България ще гарантира киберсигурността си

Румен Гълъбинов, икономист: С публично-частно партньорство, а не с увеличени заплати в администрацията България ще гарантира киберсигурността си

18 Септември 2019 | 09:16 | Агенция "Фокус"
София. С публично-частно партньорство, а не с увеличени заплати в администрацията България ще гарантира киберсигурността си. Това каза в сутрешния блок „Добро утро, България“ на Радио „Фокус“ икономистът Румен Гълъбинов. Държавата би била клиент, от който всяка фирма ще иска да се възползва, добави той. Подобно партньорство обаче запазва възможностите за държавен контрол и при най-малкото съмнение за злоупотреби от страна на доставчиците на тези услуги може да се реагира с цялата строгост на закона, обясни икономистът. „Със съответните договори, проведени търгове и държавни поръчки най-добрият доставчик да има възможност да помага на държавата в тези начинания. За много от фирмите в реалната IT индустрия това би било привилегия, защото държавата е добър клиент за тях“, каза той. Възможно е такова публично партньорство да излезе малко по-скъпо на държавата, но цената си заслужава, коментира Румен Гълъбинов и допълни, че в противен случай държавата ще изпадне в ситуация на конкуриране с интернет гигантите в този сегмент, а това е трудно задача.
Виктория МЕСРОБОВИЧ-КУВЕНДЖИЕВА
Отвори в нов прозорец
прочети затвори

След Коалиционния съвет: ГЕРБ държи на 1 лев партийна субсидия, „Обединени патриоти“ инициираха консултации в парламента (ОБЗОР)

След Коалиционния съвет: ГЕРБ държи на 1 лев партийна субсидия, „Обединени патриоти“ инициираха консултации в парламента (ОБЗОР)

25 Юни 2019 | 16:05 | Агенция "Фокус"
София. След срещата на управляващата коалиция в Министерски съвет стана ясно, че тази седмица „Обединени патриоти“ ще инициират консултации с политическите сили в Народното събрание за партийните субсидии. Лидерът на НФСБ Валери Симеонов обяви, че ще се търси компромис промените за субсидиите в законите за политическите партии и за бюджета да се разглеждат заедно. Управляващите си поставят срок до лятната ваканция измененията да са минали през пленарна зала. По думите на Симеонов срокът е до 1 август, да за няма упреци, че въпросът за партийните субсидии се отлага. Той подчерта, че обществото очаква намаляване на субсидиите и това е общата позиция на ГЕРБ и "Обединени патриоти". Зам.-председателят на „Атака“ Десислав Чуколов съобщи, че до края на юли коалицията ще се събере отново, за да направи преглед на изпълненото досега. Ще бъде обсъдено как се изпълняват поставените задачи в споразумението. Премиерът и лидер на ГЕРБ Бойко Борисов подчерта, че партията му продължава да държи на намаляването на субсидията на 1 лев. Той обяви готовността на ГЕРБ да участва в разговорите в парламента за законовите промени за субсидиите. Премиерът съобщи, че на заседанието на Коалиционния съвет е решено данъчните закони да не се променят, а предложението на ДПС за промяна на ДДС да не се дебатира.
„Фокус“ припомня: Миналата седмица министър-председателят и лидер на ГЕРБ Бойко Борисов обяви, че свиква Коалиционен съвет, на който с "Обединени патриоти" да обсъдят партийните субсидии. На 6 юни правителството предложи държавната субсидия за партиите да бъде намалена от 11 лв. на 1 лв. за действителен глас. На 12 юни Народното събрание прие промените на първо четене. „За“ гласуваха депутатите на ГЕРБ, „Обединени патриоти“ и „Воля“, а „против“ бяха ДПС и БСП. Намалението на партийната субсидия от 11 лв. на 1 лв. ще важи за периода от 1 юли до 31 декември 2019 г. Ако промените бъдат приети окончателно, икономията в бюджета за втората половина на 2019 г. би възлязла в размер на 14,6 млн. лв.
Отвори в нов прозорец
прочети затвори

Валери Симеонов, НФСБ: Тази седмица „Обединени патриоти“ ще инициираме консултации в Народното събрание за партийните субсидии

Валери Симеонов, НФСБ: Тази седмица „Обединени патриоти“ ще инициираме консултации в Народното събрание за партийните субсидии

25 Юни 2019 | 11:01 | Агенция "Фокус"
София. Още тази седмица от „Обединени патриоти“ ще инициираме консултации в Народното събрание с останалите политически сили, за да намерим разумния баланс и законите за политическите партии и за бюджета да бъдат обсъждани и разглеждани заедно. Това каза лидерът на НФСБ Валери Симеонов в Министерски съвет след заседанието на Коалиционния съвет, на което бяха обсъдени субсидиите за партиите, предаде репортер на Агенция „Фокус“. „Законите ще бъдат гледани заедно след постигането на разумен компромис между всички политически сили. Като сме поставили срок двата закона да минат през зала до ваканцията от 1 август, за да не бъдем упреквани, че умишлено отлагаме въпроса за субсидиите, за да не бъде разглеждан въобще“, заяви Симеонов. „Обединихме се около една обща позиция, че по въпроса с партийните субсидии не трябва да се действа припряно и е редно да бъде подложен на по- мащабно обсъждане между всички политически сили в парламента и не само“, съобщи лидерът на НФСБ. „Всички сме на една обща позиция- че субсидиите трябва да бъдат намалени“, изтъкна Валери Симеонов. „Очакванията на обществото са за намаляване на субсидиите, което може да стане единствено през Закона за политическите партии“, каза още той.
Отвори в нов прозорец
прочети затвори

Юрий Асланов, социолог: Темата за партийните субсидии е параван пред същинския дневен ред на обществото

Юрий Асланов, социолог: Темата за партийните субсидии е параван пред същинския дневен ред на обществото

25 Юни 2019 | 09:25 | Агенция "Фокус"
София. Темата за партийните субсидии е параван пред същинския дневен ред на обществото. Това каза за сутрешния блок „Добро утро, България“ на Радио „Фокус“ социологът Юрий Асланов. „Последните дни много лъкатушения предизвиква темата, приливи-отливи, движение назад-напред, свързана с партийните субсидии. Сякаш целят да отвлекат общественото внимание от същинския дневен ред на хората за това, че въпреки обещанието, че няма да има повишения на цените на енергоносителите, такива се оказва, че ще има, от сделката с ЧЕЗ и поредния опит за продажбата на най-голямото дружество, което доставя електричество в домовете на хората и други подобни. По идентична схема вървяха и скандали, които всички забравихме във времето, когато КТБ влезе в криза и накрая сметката от фалита на банката я платихме ние с публичен ресурс“, обясни Юрий Асланов. Според него разговорът за партийните субсидии закъсня и няма как да обърне и да спечели общественото мнение. Премахването или свеждането им до основни величини обаче несъмнено ще облагодетелства партии, които са в позиции на власт, добави социологът. Това ще допринесе за спад на избирателната активност и още по-дълбокото отчуждаване на хората от институциите, обясни Асланов.
Виктория МЕСРОБОВИЧ-КУВЕНДЖИЕВА
Отвори в нов прозорец
прочети затвори

Валери Симеонов, НФСБ: Решенията на партиите за намаляването на субсидиите са взети прибързано, нужен е по-обширен диалог

Валери Симеонов, НФСБ: Решенията на партиите за намаляването на субсидиите са взети прибързано, нужен е по-обширен диалог

25 Юни 2019 | 09:20 | Агенция "Фокус"
София. Решенията на партиите относно намаляването на субсидиите са взети прибързано, нужен е по-обширен диалог. Това каза пред журналисти лидерът на НФСБ Валери Симеонов преди провеждането на Коалиционен съвет в Министерски съвет, предаде репортер на Агенция „Фокус“. „Очаквам и се надявам на разумно решение и, дай Боже, колективно. Естествено, възможно е да не постигнем общо решение, но ще се опитаме да го направим“, заяви Симеонов. Той посочи, че решенията на всяка една от партиите по отношение на субсидиите са били взети прибързано. „Мисля, че е нужен малко по-обширен и мащабен диалог и консултации“, заяви Симеонов. Той отказа да коментира референдума, на който гражданите подкрепиха намаляването на субсидиите. „Защото в такъв референдум можеше да има и други въпроси, които биха унищожили държавата и много хора биха ги подкрепили. Като например „подкрепяте ли ДДС да бъде 1 лв.“, коментира Симеонов. На въпрос дали различията по тази тема биха повлияли на управленската коалиция по някакъв начин, той посочи, че е възможно.
Отвори в нов прозорец
прочети затвори

Десислав Чуколов, „Атака“: Трябва да се удовлетвори мнението на гражданите за премахване или намаляване на субсидиите

Десислав Чуколов, „Атака“: Трябва да се удовлетвори мнението на гражданите за премахване или намаляване на субсидиите

25 Юни 2019 | 09:09 | Агенция "Фокус"
София. Трябва да се удовлетвори мнението на гражданите за премахване или намаляване на субсидиите. Това каза пред журналисти зам.-председателят на ПП „Атака“ Десислав Чуколов преди провеждането на Коалиционен съвет в Министерски съвет, предаде репортер на Агенция „Фокус“. Чуколов посочи, че Волен Сидеров е в Москва и затова няма да може да присъства на срещата. „С партньорите от малката коалиция по някоя дума си казваме, но не сме разговаряли за субсидиите. Сега ще говорим за това“, обясни той. „Трябва да се приеме това нещо, не трябва по никакъв начин да се избягва от темата и да се клинчи“, каза още Чуколов.
Във връзка с предложението на ДПС да има външно финансиране, той заяви, че не може да има спонсорства. „Какво означава външно финансиране? Едно семейство, когато няма пари в него, мъжът се хваща и работи втора работа. Все едно ние да работим втора работа. Това със спонсорствата не става - когато например се гласува закон, сигурно трябва да излизам на трибуната и да чета "този закон е с любезното съдействие на еди-кой си“. Трябва да се урегулират добре нещата, да се изчисти политическата система от всякакви съмнения. И да се удовлетвори мнението на гражданите да се премахнат или намалят субсидиите", заяви Чуколов.
Отвори в нов прозорец
прочети затвори

Коалиционният съвет ще обсъди субсидиите за партиите

Коалиционният съвет ще обсъди субсидиите за партиите

25 Юни 2019 | 08:55 | Агенция "Фокус"
София. В Министерски съвет Коалиционният съвет ще обсъди намаляването на субсидиите за партиите. Миналата седмица министър-председателят и лидер на ГЕРБ Бойко Борисов обяви, че свиква коалиционен съвет, на който да обсъдят темата с "Обединени патриоти". „Длъжен съм на базата на коалиционното споразумение да се съобразя с партньорите. На този съвет отново ще отстоявам това, което сме казали - за един лев. Аз отговарям за ГЕРБ и нашата позиция е за един лев, съобразена с референдума“, заяви Борисов.
Лидерът на НФСБ Валери Симеонов обяви, че партията му ще подкрепи промените, но и ще настоява да се приемат текстове, които да дават възможност за официално финансиране на партиите. Заместник-председателят на ВМРО Искрен Веселинов коментира, че сегашният размер на партийните субсидии е прекалено голям и трябва да има таван. Лидерът на „Атака“ Волен Сидеров съобщи, че партията му е категорично „за“ премахването на субсидиите.
До промените се стигна, след като на 6 юни правителството предложи държавната субсидия за партиите да бъде намалена от 11 лв. на 1 лв. за действителен глас. На 12 юни Народното събрание прие промените на първо четене. „За“ гласуваха депутатите на ГЕРБ, „Обединени патриоти“ и „Воля“, а „против“ бяха ДПС и БСП. Намалението на партийната субсидия от 11 лв. на 1 лв. ще важи за периода от 1 юли до 31 декември 2019 г. Ако промените бъдат приети окончателно, икономията в бюджета за втората половина на 2019 г. би възлязла в размер на 14,6 млн. лв.


Отвори в нов прозорец
прочети затвори

Румен Христов, СДС: По-редно и по-почтено спрямо партиите, които не могат да прескочат 4% бариера е да бъдат лишавани от субсидии

Румен Христов, СДС: По-редно и по-почтено спрямо партиите, които не могат да прескочат 4% бариера е да бъдат лишавани от субсидии

25 Юни 2019 | 08:50 | Агенция "Фокус"
София. СДС не получава субсидии. Той не е парламентарно представена политическа формация. Това каза Румен Христов – председател на СДС, в интервю за предаването „Европа сутрин“ по ТВ „Европа“. „Смятам че по-редно и по-почтено спрямо партиите, които не могат да прескочат 4% бариера, да бъдат лишавани от субсидии, когато два последователни избора не са успели да прескочат тази бариера. За една по-голяма сигурност, може би трябва да се определи един двегодишен мандат“, посочи Христов.
Според председателят на СДС, американският модел много се коментира, но ние сме членове на Европейския съюз. „България трябва да се учи и да ползва натрупаното като опит от европейските държави. А там практиката показва, че държавата подпомага дейността на партиите с оглед да се избегне зависимостта от икономически субекти, които биха подпомогнали съществуването на партиите, защото знаем че безплатен обяд няма“.
Относно това дали размерът трябва да бъде 1 лв. или 11 лв., лидерът на СДС заяви, че за това е необходимо икономистите да направят разчети. „Добрият вариант, според мен, е парламентарно представените партии да седнат, да поспорят и да намерят най-доброто. Хем да има едно намаление, за да се удовлетвори очакването на обществото, а от друга страна да не се получава така, че този 1 лв. не би свършил работа и пак отиваме на отворено финансиране, което е рисково“.
Отвори в нов прозорец
прочети затвори

Крум Зарков, БСП: Законодателният процес за размера на партийните субсидии беше форсиран, тези въпроси не бива да се решават по такъв начин

Крум Зарков, БСП: Законодателният процес за размера на партийните субсидии беше форсиран, тези въпроси не бива да се решават по такъв начин

20 Юни 2019 | 12:52 | Агенция "Фокус"
София. Законодателният процес за размера на партийните субсидии беше форсиран, тези въпроси не бива да се решават по такъв начин. Това каза зам.-председателят на ПГ на "БСП за България" Крум Зарков по време на среща с НПО за партийната субсидия в Народното събрание, предаде репортер на Агенция "Фокус". "Тази среща беше свикана в спешен порядък, защото законодателният процес беше форсиран. Едно предложение, което започна с грандиозното обещание за намаляване на партийните субсидии се превърнa в цялостен дебат за финансирането на партиите, който върви към отварянето на възможността за частно финансиране на политическите сили. Тази възможност беше изключена от българското законодателство", посочи той. "Следобед само след час и половина Бюджетната комисия ще разсъждава по тези въпроси. Утре е предвидено първа точка в дневния ред да бъде именно това. За това и ние поехме инициативата да поканим представителите на изразилите позиция. Тези въпроси не трябва да се решават по такъв начин. Необходим е задълбочен дебат както между политическите сили, така и между политическите сили, гражданското общество и експертите", заяви Крум Зарков.
Ваня Нушева, която е програмен директор на "Прозрачност без граница" благодари за поканата за дискусията. "Ние се отзовахме на тази покана в отговор на позицията, която Асоциация "Прозрачност без граници", редица НПО, които разполагат с експертиза в тази област, Българската асоциация за политически науки, която всъщност обединява професионалната общност и редица експерти, изразихме преди няколко дни. Разбира се, бихме желали подобна дискусия да бъде организирана в многостранен формат и с участието на редица други неправителствени организации", каза Нушева. Тя подчерта, че въпросите за финансиране на политическите партии и кампании са сериозни.
Деница КИТАНОВА
Отвори в нов прозорец
прочети затвори

Пенчо Милков: Финансирането на партиите от частни лица е приватизация на политическия живот

Пенчо Милков: Финансирането на партиите от частни лица е приватизация на политическия живот

20 Юни 2019 | 09:48 | Агенция "Фокус"
София. Моментното състояние на финансиране на партиите е достигнато след дълъг етап на развитие на демокрацията в България, при което държавата финансира партийните организации. Това е достижение. Какво се прави в момента - отварят вратата и гасят лампите - юридически лица могат да финансират партиите. Това каза пред БТВ народният представител от ПГ на "БСП за България" Пенчо Милков по темата за намаляване на партийните субсидии, съобщиха от пресцентъра на БСП. Според него, в тази ситуация, когато някой финансира нещо, винаги има частен интерес. Той припомни, че само преди няколко месеца, в Закона за вероизповеданията, в защита на националната сигурност е било въведено те да се финансират със субсидии от държавата. "Сега това го взимаме от партиите. Олигарси, международни корпорации и външни интереси биха финансирали партиите. Ясно трябва да се заяви - когато допуснеш частен субект да финансира, той има частен интерес. Затова казваме че, че това е приватизация на политическия живот", каза депутатът.
Пенчо Милков беше категоричен, че не може дебатът по един закон да се състои след приемането му. Той добави, че американският модел на партийно финансиране е плод на множество други закони, както и изградени правила за лобизъм. "Има и 200 години практика на лобизъм в САЩ. В момента това, което предлагат двете партии ГЕРБ и ДПС, е частно финансиране, което ще защитава частни интереси и това трябва да е ясно на гражданите", заяви Пенчо Милков. Народният представител обясни още, че не е редно всяко едно юридическо лице да финансира партия, защото може средствата му да не са придобити по прозрачен път.
Народният представител на левицата застана зад тезата, че управлението на държавата не бива да бъде от вълна на вълна.
Отвори в нов прозорец
прочети затвори

Менда Стоянова, ГЕРБ: Няма опасност в партиите да влязат пари със спорен произход

Менда Стоянова, ГЕРБ: Няма опасност в партиите да влязат пари със спорен произход

20 Юни 2019 | 09:16 | Агенция "Фокус"
София. Няма опасност в партиите да влязат пари със спорен произход. Това каза депутатът от ПГ на ГЕРБ и председател на Комисията по бюджет и финанси Менда Стоянова в предаването „Сутрешен блок“ по БНТ. Тя обяви, че ГЕРБ предлага смяна на модела на партийно финансиране единствено заради обществените нагласи. „Имаме контролни механизми, които трябва да се задействат още по-сериозно. Ако досега те не са работили толкова подробно, защото имаше ограничение в даренията, сега ще заработят по-сериозно и тук вече ще имаме по-сериозна роля на Националната агенция за приходите, която пък от своя страна ще отиде и има право да провери по веригата произхода на средствата“, заяви Менда Стоянова. „Нека да променим модела. Нека той да заработи, да видим резултатите от него и ако те са негативни, ако обществото се убеди, че това не е правилният модел за запазване на демокрацията, то винаги може да се промени“, посочи тя.
Отвори в нов прозорец
прочети затвори

Иван Иванов, БСП: Решението юридическите и физически лица да нямат лимит на финансиране към политическите сили отново показа скритата коалиция между ГЕРБ и ДПС

Иван Иванов, БСП: Решението юридическите и физически лица да нямат лимит на финансиране към политическите сили отново показа скритата коалиция между ГЕРБ и ДПС

20 Юни 2019 | 08:03 | Агенция "Фокус"
София. Решението юридическите и физически лица да нямат лимит на финансиране към политическите сили отново показа скритата коалиция между ГЕРБ и ДПС. Това заяви народният представител от ПГ на „БСП за България" Иван Иванов по БСТВ, съобщиха от пресцентъра на БСП. Той коментира, че управляващите държат финансовия ресурс на страната: „ГЕРБ отдавна нямат нужда от партийно субсидиране. Допълнително те имат резерв от 21 милиона лв.“. Иванов допълни, че политическият модел, който се опитват да наложат ГЕРБ и ДПС, ще последва примера на ВОЛЯ - един мастит бизнесмен, който решава всичко в дадена партия.
„Ударът е насочен срещу БСП, защото партията през годините никога не е разчитала на подкрепа на олигархични кръгове. Ние сме партия, която е доказала своята идентичност, своята независимост и отстоява тази политика и в най-тежките години на прехода“, заяви народният представител, като подчерта, че това е удар и срещу пряката демокрация в страната.
„БСП в лицето на Корнелия Нинова е единствената съпротивителна сила на режима, който се опитва да се наложи, и то в страна членка на ЕС. Опитаха се да елиминират лидера на БСП с цел опитомяване на опозицията и превръщането ѝ в присъдружна организацийка на управляващите“, коментира той.
Отвори в нов прозорец
прочети затвори

Бюджетна комисия ще разгледа на второ четене намаляването на партийната субсидия от 11 лв. на 1 лв. за получен действителен глас

Бюджетна комисия ще разгледа на второ четене намаляването на партийната субсидия от 11 лв. на 1 лв. за получен действителен глас

20 Юни 2019 | 07:27 | Агенция "Фокус"
София. Бюджетна комисия ще разгледа на второ четене намаляването на партийната субсидия от 11 лв. на 1 лв. за получен действителен глас. Това предвижда дневния ред на комисията. Заседанието на комисията ще се проведе от 14.30 ч. Измененията в Закона за държавния бюджет за 2019 г. са внесени от Министерски съвет и ще бъдат разгледани на второ четене. Окончателното решение ще бъде взето от пленарна зала. Съгласно текстовете за периода от 1 януари до 30 юни 2019 г. размерът на държавната субсидия ще е 11 лв. за получен действителен глас. Намалението на партийната субсидия от 11 лв. на 1 лв. ще важи за периода от 1 юли до 31 декември 2019 г. В законопроекта е регламентирано измененията да влязат в сила от 1 юли 2019 г. Между двете четения постъпиха редица предложения по законопроекта. От ГЕРБ предлагат още промени, свързани със помощите за ученици. От БСП са предложили политическите партии превеждат на държавния бюджет неусвоените към 3 юни средства от държавната си субсидия. От опозицията предлагат в Закона за бюджета и редица социални мерки, свързани с пенсиите и помощите. От ВМРО са предложили партиите, които имат парламентарни групи, да получават допълнителни субсидии. От НФСБ предлагат даренията за политически партии за една календарна година да не надвишават 8 млн. лв. ДПС предлагат субсидията да бъде 0 лв. за действително получен глас. От ДПС предлагат създаване на Фонд „Строителство, ремонт и обучение в детските градини“, както и нулева ставка на ДДС за книги и учебници.

Отвори в нов прозорец
прочети затвори

Първан Симеонов, социолог: Системата за финансиране на партиите трябва да бъде оптимизирана, а не радикално променяна заради някакви конюнктурни ползи

Първан Симеонов, социолог: Системата за финансиране на партиите трябва да бъде оптимизирана, а не радикално променяна заради някакви конюнктурни ползи

19 Юни 2019 | 18:54 | Агенция "Фокус"
София. Системата за финансиране на партиите трябва да бъде оптимизирана, а не радикално променяна заради някакви конюнктурни ползи. Това каза в интервю за предаването „Това е България“ на Радио „Фокус“ социологът Първан Симеонов, изпълнителен директор на социологическа агенция „Галъп интернешънъл“. Според Първан Симеонов българското общество заслужава по-подробен дебат по отношение на финансирането на партиите и не толкова резки движения в системата. „Първоначално БСП постъпи по-скоро рекламно, стъпвайки на разкритията за повече взети от полагащите се пари. ГЕРБ в тази ситуация трябваше да отговори и го направи с радикален ход, който беше оправдан с резултата от референдума преди близо 3 години. На свой ред ДПС, в негодуванието си, подхвърли идеи за нула лева субсидия и настана популистка надпревара между трите основни партии, която завършва с глупост. Това е възможно най-нелепият начин да се обсъжда един толкова важен въпрос, какъвто е финансирането на партиите – с резки движения, с опити за рекламна изгода и позициониране, екзотични ходове, детински тропания с крак“, допълни социологът. Първан Симеонов каза още, че финансирането на политическите партии е важна за обществото ни тема и политическият елит заслужава сериозно порицание за това, което прави, особено управляващите и ДПС, които са двигатели на този разговор.
Цоня СЪБЧЕВА
Отвори в нов прозорец
прочети затвори

Парите за партиите отново "разбуниха духовете" в парламента (ОБЗОР)

Парите за партиите отново "разбуниха духовете" в парламента (ОБЗОР)

19 Юни 2019 | 14:34 | Агенция "Фокус"
София. Промените в Закона за държавния бюджет за намаляване на партийната субсидия от 11 лева за действителен глас на 1 лев бяха инициирани от управляващите на 6 юни и приети на първо гласуване на 12 юни. Оттогава досега темата за парите на партиите продължава да вълнува политиците и да е обект на коментари в кулоарите на Народното събрание. Вече се появиха множество предложения. От БСП предлагат от 3 юни всички налични пари на депозит на партиите да бъдат върнати в бюджета, от ДПС предложиха 0 лв. партийна субсидия, а днес обхватът на предложенията се разшири с безвъзмедно предоставяне на офиси на политическите сили от общините. Предложението стана ясно след среща между ГЕРБ и ДПС в Народното събрание. За срещата информира медиите председателят на ДПС Мустафа Карадайъ. Той отчете, че от ГЕРБ са се съгласили за отворено финансиране на политическите партии. Според него те са съгласни, че с 1 лв. субсидия няма как партиите да финансират дейността и кампаниите си. „Внесохме нашите предложения за субсидиране на политическите партии. ГЕРБ ни поканиха на среща, която се проведе в Народното събрание“, обясни Карадайъ. „Според нас няма разлика между 1 лв. или 0 лв. субсидии на политическите партии, защото партиите с 1 лв. субсидии не могат да финансират нито дейността си, нито кампаниите си. Затова ние предложихме американския модел на финансиране на партиите с 0 лв. субсидии на партиите“, съобщи Мустафа Карадайъ.
По-късно от страна на ГЕРБ също коментираха разговорите си с ДПС за субсидиите. Председателят на бюджетна комисия и депутат от ГЕРБ Менда Стоянова посочи, че с американския модел на финансиране се прави стъпка към изсветляване на финансирането на партиите. „Срещата с ДПС беше по повод внесеното им официално предложение между първо и второ четене в Закона за държавния бюджет. Тяхното предложение е за 0 лв. субсидия и възможност партиите да се финансират от други източници като дарения от физически и юридически лица", обясни тя. "Говорихме с тях, но си ставаме на нашата позиция. 1 лв. е това, което ние сме внесли и ще защитаваме в зала“, категорична бе Стоянова. Тя посочи, че по отношение на отвореното финансиране, трябва да се направят промени. Менда Стоянова заяви, че ГЕРБ ще предложи общините да предоставят безвъзмездно офиси на политическите партии. Според нея не би следвало да има таван на финансирането.
Междувременно в зала от БСП предложиха да се удължи срокът за предложения между първо и второ четене по Закона за държавния бюджет, където се предлага субсидията да бъде намалена от 11 лв. на 1 лв. за получен действителен глас. Искането на опозицията не бе прието. Заместник-председателят на ПГ на „БСП за България“ Крум Зарков коментира разговорите на ГЕРБ и ДПС. Според него двете партии се опитват да приватизират политическия живот. По думите му не става дума за намаляване на субсидиите, а за допускане на частно финансиране. "Кой оттук нататък мислите, че ще обслужват партиите - своите избиратели или своите спонсори? Кой утре ще определя листите с общински съветници и кандидат-кметовете - партиите или контролиращите ги олигарси", попита Зарков. "Това е истински атентат към базисните постижения на българската демокрация", заяви депутатът. "БСП е единствената партия срещу него. Призоваваме българските граждани също да не остават безучастни. Призоваваме за открит и честен дебат, за това как да се намали субсидията без да се намали независимостта на политическите субекти", каза още Крум Зарков. Той посочи, че за всичко това БСП започва разговори, които ще субективизира в законови предложения. Зарков посочи, че БСП се противопоставя на всеки опит легално да се вкарат частни интереси в политиката. Според него си заслужава да се информират европейските партньори за това.
Коментари по темата за парите на партиите направиха и партньорите на ГЕРБ в малката коалиция. По думите на лидера на „Атака“ Волен Сидеров харчовете на партиите не са най-вредното нещо. Той заяви, че премахването на субсидиите на партиите няма да облекчи живота на хората. Мнението на „Атака“ отпреди 4-5 години е, че ако субсидията е 0 лв., то отразяването на партиите да не трябва да бъде платено. Лидерът на НФСБ Валери Симеонов посочи, че партията му е подкрепила това, което смята за субсидиите на първо четене. „Това, че съм коалиционен партньор, не означава, че сме сиамски близнаци. Ние сме отделна политическа сила. Повтарям не сме сиамски близнаци. НФСБ си има програма, има си коалиционно споразумение, което сме подписали, в което няма нито дума за субсидията", каза Симеонов. "Ако имате въпроси към ГЕРБ, ги отнесете към представителите на ГЕРБ. Ние не можем да отговаряме за техните действия, бездействия, оригинални идеи или безумия“, коментира той.
Деница КИТАНОВА


Отвори в нов прозорец
прочети затвори

Валери Симеонов, НФСБ: Подписали сме споразумение, в което няма дума за субсидията – не отговаряме за действията, бездействията, оригиналните идеи или безумията на ГЕРБ

Валери Симеонов, НФСБ: Подписали сме споразумение, в което няма дума за субсидията – не отговаряме за действията, бездействията, оригиналните идеи или безумията на ГЕРБ

19 Юни 2019 | 11:54 | Агенция "Фокус"
София. Подписали сме споразумение, в което няма дума за субсидията – не отговаряме за действията, бездействията, оригиналните идеи или безумията на ГЕРБ. Това каза лидерът на НФСБ Валери Симеонов по време на брифинг в Народното събрание във връзка с размера на субсидиите, предаде репортер на Агенция „Фокус“. Валери Симеонов посочи, че НСФСБ е подкрепило това, което смята за субсидиите на първо четене. „Това, че съм коалиционен партньор, не означава, че сме сиамски близнаци. Ние сме отделна политическа сила. Повтарям не сме сиамски близнаци. НФСБ си има програма, има си коалиционно споразумение, което сме подписали, в което няма нито дума за субсидията. Ако имате въпроси към ГЕРБ, ги отнесете към представителите на ГЕРБ. Ние не можем да отговаряме за техните действия, бездействия, оригинални идеи или безумия“, каза още Симеонов.
Деница КИТАНОВА
Отвори в нов прозорец
прочети затвори

Крум Зарков, БСП: Противопоставяме се на всеки опит легално да се вкарат частни интереси в политиката - заслужава си да информираме европейските ни партньори за това

Крум Зарков, БСП: Противопоставяме се на всеки опит легално да се вкарат частни интереси в политиката - заслужава си да информираме европейските ни партньори за това

19 Юни 2019 | 11:21 | Агенция "Фокус"
София. Противопоставяме се на всеки опит легално да се вкарат частни интереси в политиката - заслужава си да информираме европейските ни партньори за това. Това каза пред журналисти зам.-председателят на ПГ на "БСП за България" Крум Зарков във връзка с размера на партийните субсидии, предаде репортер на Агенция "Фокус". "Това означава, че от утре партиите ще зависят от тези, които им плащат", допълни Зарков. Той отбеляза още, че ГЕРБ са отказали да се срещнат с БСП. "Но притичаха веднага, когато бяха повикани от ДПС, което си заслужава да бъде отбелязано. ДПС са внесли своето предложение в деловодството на Народното събрание и то цели именно това - отпушване на частното финансиране. Това е неприемливо. Още повече, разбираме, че това не е случайно в средата на годината и то преди важни местни избори. Това е целенасочен опит да се затрудни работата на всеки, който дръзне да се противопостави на това статукво. Ще противодействаме по всякакъв метод, включително, ако се наложи да сезираме други институции", подчерта Зарков.
Зам.-председателят на ПГ на "БСП за България" посочи, че вчера е получено писмо от организации, които са противопоставят срещу този начин на действие и от БСП ще ги потърсят за разговор. "Мисля, че си заслужава да информираме европейските партньори за случващото се в България", допълни още Зарков. По думите му всички доклади за борба с корупцията касаят публичното финансиране на политическите сили. "На това публично финансиране, днес се слага кръст", подчерта още Зарков.
Деница КИТАНОВА
Отвори в нов прозорец
прочети затвори

 Крум Зарков, БСП: ГЕРБ и ДПС се опитват да приватизират политическия живот - не става дума за намаляване на субсидиите, а за допускане на частно финансиране

Крум Зарков, БСП: ГЕРБ и ДПС се опитват да приватизират политическия живот - не става дума за намаляване на субсидиите, а за допускане на частно финансиране

19 Юни 2019 | 11:15 | Агенция "Фокус"
София. ГЕРБ и ДПС се опитват да приватизират политическия живот на страната - не става дума за намаляване на субсидиите, а за допускане на частно финансиране на политическите субекти. Това каза пред журналисти зам.-председателят на ПГ на "БСП за България" Крум Зарков във връзка с размера на партийните субсидии, предаде репортер на Агенция "Фокус". "Днес стана ясно какво се крие зад изненадващото предложение за 1 лв. субсидия. Въобще не е ставало дума за намаляване на парите на партиите. Ставало е дума за координирана акция, която цели да допусне частно финансиране на политическите субекти. В тази координирана акция ГЕРБ и ДПС се опитват да приватизират политическия живот на страната", обяви той. "Кой оттук нататък мислите, че ще обслужват партиите - своите избиратели или своите спонсори? Кой утре ще определя листите с общински съветници и кандидат-кметовете - партиите или контролиращите ги олигарси", попита Зарков. "Това е истински атентат към базисните постижения на българската демокрация", заяви депутатът. "БСП е единствената партия срещу него. Призоваваме българските граждани също да не остават безучастни. Призоваваме за открит и честен дебат, за това как да се намали субсидията без да се намали независимостта на политическите субекти", каза още Крум Зарков. Той посочи, че за всичко това БСП започва разговори, които ще субективизира в законови предложения.
Деница КИТАНОВА
Отвори в нов прозорец
прочети затвори

Менда Стоянова, ГЕРБ: Правим стъпка към изсветляване на финансирането на партиите

Менда Стоянова, ГЕРБ: Правим стъпка към изсветляване на финансирането на партиите

19 Юни 2019 | 10:02 | Агенция "Фокус"
София. Правим стъпка към изсветляване на финансирането на партиите. Това каза председателят на Бюджетна комисия и депутат от ГЕРБ Менда Стоянова пред журналисти в Народното събрание, предаде репортер на Агенция „Фокус“. "Не е тайна, че и сега получават неофициални дарения", коментира тя. На въпрос дали с отворено финансиране няма риск да станат политическите сили зависими, Менда Стоянова посочи, че има всякакъв риск. „Когато се провеждаше референдума преди 2 години, се говореше и разясняваше, но тогава 2, 5 млн. души казаха, че искат 1 лв. за политическите партии. Попитана дали хората са искали американски тип модел на финансиране, Стоянова отговори: „Няма как по друг начин политическите партии да съществуват въобще в правния мир, с единствено и само субсидията от 1 лв. То и досега има възможности за финансиране на политическите партии, просто даваме възможност сега на юридически лица да го правят официално.
Деница КИТАНОВА
Отвори в нов прозорец
прочети затвори

Менда Стоянова, ГЕРБ: Ще предложим общините да предоставят безвъзмездно офиси на партиите

Менда Стоянова, ГЕРБ: Ще предложим общините да предоставят безвъзмездно офиси на партиите

19 Юни 2019 | 09:56 | Агенция "Фокус"
София. Ще предложим общините да предоставят безвъзмездно офиси на партиите. Това каза председателят на Бюджетна комисия и депутат от ГЕРБ Менда Стоянова пред журналисти в Народното събрание, предаде репортер на Агенция „Фокус“. „Сутринта имахме среща с ДПС по повод на това, че те вчера са внесли своето официално предложение между първо и второ четене за изменението на Закона за държавния бюджет. Тяхното предложение е за 0 лв. субсидия и възможност партиите да се финансират от други източници като дарения от физически и юридически лица", обясни тя. "Говорихме с тях, но си ставаме на нашата позиция. 1 лв. е това, което ние сме внесли и ще защитаваме в зала“, категорична бе Стоянова. Тя посочи, че по отношение на отвореното финансиране, трябва да се направят промени. „1 лв. е наистина ниска субсидия, няма как партиите едновременно да бъдат ограничени и да получават, каквито и да е дарения, както е в момента", коментира тя. "Ако говорим за американския модел, трябва да се направят промени, които да дадат възможност физически и юридически лица да даряват на партиите при пълна прозрачност, попълване на декларации за произход, качване на въпросните декларации в Сметната палата и всичко останало, което тя прави като одит на разходите на политическите партии. Освен това ние оставаме на нашата позиция“, допълни още Стоянова. Председателят на Бюджетна комисия посочи, че за да се даде възможност на партиите да поддържат своите структури, ГЕРБ ще направи предложение общините и държавата да предоставят офиси на партиите безвъзмездно. „Това означава, че партиите ще имат възможност да имат офиси без да заплащат за тях, ще имат субсидия от 1 лв., с която биха поели разходите за административния персонал в тези офиси. Колкото до другите им разходи по отношение на избори и т.н. ще си търсят подкрепа от различни видове спонсори, физически и юридически лица“, поясни Менда Стоянова. На въпрос дали се обмисля таван за такава подкрепа, тя отговори, че не вижда причина да има такъв таван.
Деница КИТАНОВА
Отвори в нов прозорец
прочети затвори

Предложението на БСП срокът между първо и второ четене на промените за партийните субсидии да бъде удължен с една седмица не беше прието

Предложението на БСП срокът между първо и второ четене на промените за партийните субсидии да бъде удължен с една седмица не беше прието

19 Юни 2019 | 09:22 | Агенция "Фокус"
София. Предложението на ПГ на БСП срокът между първо и второ четене на промените в Закона за държавния бюджет, касаещи партийните субсидии да удължен с една седмица не беше прието, предаде репортер на Агенция „Фокус“. "За" предложението на секретаря на ПГ на левицата Филип Попов гласуваха 78 народни представители, 59 бяха „против“, а 10 се въздържаха.
С кворум от 124 депутати започна работата на Народното събрание.
Даяна ДЮЛЕРОВА
Отвори в нов прозорец
прочети затвори

Проф. Румен Гечев, БСП: Ще информираме ЕС за опита за покушение от ГЕРБ срещу политическата система на България

Проф. Румен Гечев, БСП: Ще информираме ЕС за опита за покушение от ГЕРБ срещу политическата система на България

18 Юни 2019 | 20:26 | Агенция "Фокус"
София. БСП ще информира ЕС за опита за покушение от ГЕРБ срещу политическата система на България. Това каза в интервю за предаването „Това е България“ на Радио „Фокус“ проф. Румен Гечев, народен представител от ПГ на „БСП за България“ и член на комисията по бюджет и финанси. „Европа няма да остане безучастна на тази политическа арогантност на управляващите в София. На всички вече е ясно, че прокламираното приятелство на г-н Борисов с партиите-посестрими на ГЕРБ в Европейската народна партия, няма да го спаси в тази ситуация. Напразни са надеждите на управляващите от ГЕРБ и техните ръководители, че имат кой знае какъв гръб в Европа и ще ги покриват, ще имат някакъв чадър над това безчинство, което се канят да извършат в България – 11 пъти да намалят финансирането на опозицията и всички партии в България, но то основно целта е опозицията. Основният им политически опонент – БСП, тъй като те са в управлението и очевидно пред цяла Европа показват, че могат да се справят без субсидии, след като са натрупали 20-ина милиона лева в депозити. Това означава, че те имат други източници на финансиране. И по този въпрос ще се обърне внимание в следващия период“, коментира проф. Гечев. По думите му БСП ще отиде на местни избори и това предложение на ГЕРБ няма да ги спре. „БСП е на политическия терен 130 години. Това е партия, която е преследвана от закона, членовете й са осъждани на смърт, къщите на членове на партията са изгаряни. Така че къде по-големи мракобесници от сегашните управляващи са се опитвали да я задушат. Няма да им се получи и този път номерът, но е срамно, че управляващата коалиция, която претендира да води страна от Европейския съюз в посока хармонизиране с европейските практики, координиране с европейските политики, тук се прави нещо, което съм сигурен, че ще стресне Европа. Тъй като такъв удар в страна от Европейския съюз – да спреш финансирането на опозицията преди изборите, не познавам такъв случай“, обясни проф. Гечев. Той добави, че БСП ще гласува против предложението на Министерски съвет. „Няма как да гласуваме решение, което противоречи на здравия разум, противоречи на европейските практики и е откровено антидемократично. БСП не може да си позволи лукса да предава интересите на своите избиратели“, каза още проф. Румен Гечев.
Цоня СЪБЧЕВА
Отвори в нов прозорец
прочети затвори

Проф. Румен Гечев, БСП: Предложението на ГЕРБ за намаляване на партийната субсидия на 1 лев е политически атентат и опит за разрушаване на политическата система на България

Проф. Румен Гечев, БСП: Предложението на ГЕРБ за намаляване на партийната субсидия на 1 лев е политически атентат и опит за разрушаване на политическата система на България

18 Юни 2019 | 20:10 | Агенция "Фокус"
София. Предложението на ГЕРБ за намаляване на партийната субсидия на 1 лев е политически атентат и нагъл, недобре обмислен опит за разрушаване на политическата система на България. Това каза в интервю за предаването „Това е България“ на Радио „Фокус“ проф. Румен Гечев, народен представител от ПГ на „БСП за България“ и член на комисията по бюджет и финанси. „Намаляването на субсидиите 11 пъти означава съсипване на цялата организационна система не само на БСП, но и на повечето опозиционни партии, които не са на яслата с управляващите от ГЕРБ и техните сателити, които нямат достъп до обществени поръчки, които не участват в корупционни механизми на преразпределение на средствата от обществени поръчки, в това число и поръчки, свързани с европейските фондове. Това, което в момента предлагат ГЕРБ и техните сателити и което отстояват, е антидемократично и антиевропейско. С изключение на Германия и Холандия, където 50% финансирането е от бюджета, а 50% от частни фирми, огромното мнозинство от страните-членки на ЕС вече повече от 20-30 години провеждат последователна политика на постигане на пълна независимост на партиите от бизнес средата и олигархията“, обясни проф. Румен Гечев. По думите му организираната от БСП среща във връзка с предложението за намаляване на партийната субсидия на 1 лев е заради демократичните принципи на партията. „В случая е скандално, че управляващата коалиция отхвърля предложението на най-голямата опозиционна партия в парламента да проведе диалог. След реализацията на този проект на ГЕРБ страната ни няма как да бъде демократична, след като има финансово задушаване на опозицията и на партньорите на ГЕРБ.
Цоня СЪБЧЕВА
Отвори в нов прозорец
прочети затвори

Десислава Атанасова, заместник-председател на правната комисия в Народното събрание: Партиите могат да разчитат на дарения, а имат и членски внос, от който могат да се финансират

Десислава Атанасова, заместник-председател на правната комисия в Народното събрание: Партиите могат да разчитат на дарения, а имат и членски внос, от който могат да се финансират

18 Юни 2019 | 19:36 | Агенция "Фокус"
София. Партиите могат да разчитат на дарения, имат и членски внос, от който могат да се финансират, а в ПП ГЕРБ има експерти, които се занимават с цялата счетоводна дейност. Това каза в интервю за предаването „Това е България“ на Радио „Фокус“ Десислава Атанасова, заместник-председател на правната комисия в Народното събрание. Според Атанасова не е редно партии, които са спестили финансов ресурс, да бъдат ощетени за сметка на други партии, които нямат спестявания. „Партиите всяка година представят бюджет пред Сметната палата, който е публичен. Това е органът, който следи и контролира приходите и разходите на партиите“, допълни Атанасова. Според нея резултатите от референдума, произведен през 2016г., и желанието на гражданите субсидията да бъде 1 лев за действителен глас означава, че те така оценяват усилията в законодателството и управлението. „Фактът, че над 60% не гласуваха на Европейските избори говори, че не е голямо числото на оптимистите и вярващите в политическата система, но демокрацията е най-доброто, което съществува. Противният случай е анархия и самоуправство“, коментира тя. Заместник-председателят на правната комисия каза още, че цел на политиците е да доказват, че са работоспособни и вземат решения в полза на всички български граждани. Десислава Атанасова подчерта, че партийната субсидия се използва за поддържане на партиен живот, мероприятия, обсъждане на законопроекти, стратегии и привличане на хора за участие в обсъждания.
Цоня СЪБЧЕВА


Отвори в нов прозорец
прочети затвори

БСП ще проведе заседание на 49-я Конгрес на партията на 16 юни

БСП ще проведе заседание на 49-я Конгрес на партията на 16 юни

14 Юни 2019 | 15:55 | Агенция "Фокус"
София. На 16 юни от 10.00 часа в зала 1 на НДК ще се проведе заседанието на 49-я Конгрес на БСП. Това съобщиха от пресцентъра на партията. Като първа точка от дневния ред на заседанието ще бъде обсъден Политическият доклад на Националния съвет на БСП. Втора точка ще бъде обсъждане на констатация за прекратяване мандата на председателя на Националния съвет на партията, а трета точка ще включва обсъждане на стартирането на кампания за пряк вътрешнопартиен избор за председател на левицата.
Отвори в нов прозорец
прочети затвори

Доц. Румяна Коларова, политолог: Свръхактивната преди изборите БСП се озова в нокдаун и е застрашена от нокаут

Доц. Румяна Коларова, политолог: Свръхактивната преди изборите БСП се озова в нокдаун и е застрашена от нокаут

14 Юни 2019 | 10:56 | Агенция "Фокус"
София. Свръхактивната преди изборите БСП се озова в нокдаун. Това каза за сутрешния блок „Добро утро, България“ на Радио „Фокус“ политологът доц. Румяна Коларова. Голямото самочувствие на лидера на БСП Корнелия Нинова застрашава партията от нокаут, каза още тя и уточни, че Нинова демонстрира това преди и след евроизборите. „Повечето от политическите лидери имат силно его. Обаче това силно его обикновено се комбинира със здрав разум, с рационална преценка на ситуацията и избягване на емоционални реакции, колкото се може повече. Мисля, че при нея това не се получава. Тя влага прекалено много емоция и именно в следизборните дни тя, подведена от тези бушуващи емоции, обяви своята оставка, която в момента й създава не само проблеми като личен сблъсък, персонален сблъсък с групата, която се нарича вътрешнопартийна опозиция в БСП“, коментира тя. Доц. Румяна Коларова каза още, че това създава и процедурни проблеми свързани с новия и стария устав. Тя уточни, че Нинова има два проблема: процедурен и персонален. Важно е тези проблеми неотложно да се решат преди или на самия конгрес, за да не бъде поставена партията на колене в една предизборна обстановка, допълни доц. Коларова. Според нея иновацията, която Нинова предлага е неустойчива.
Елеонора ЧОЛАКОВА
Отвори в нов прозорец
прочети затвори

Депутатите решиха политическите партии да връщат надвзетите субсидии от 2016 г. досега

Депутатите решиха политическите партии да връщат надвзетите субсидии от 2016 г. досега

14 Юни 2019 | 09:27 | Агенция "Фокус"
София. Парламентът прие окончателни промени в Закона за политическите партии, предаде репортер на Агенция „Фокус“. Измененията бяха внесени от Министерски съвет. До тях се стигна, след като от „Шоуто на Слави” изнесоха информация за надплатени субсидии на общо шест партии през последните три години. Съгласно текстовете годишната държавна субсидия, отпусната на политическите партии и коалиции за периода от 26 май 2016 г. до влизането в сила на този закон ще се преизчислява. Разликата между предоставените държавни субсидии за периода от 26 май 2016 г. до влизането в сила на този закон и преизчисленият размер ще се връща от политическите партии и от партиите от състава на съответните коалиции, които са ги получили. Сумите ще се възстновяват по централния бюджет.
След влизане в сила на закона в 7-дневен срок Министерство на финансите ще бъде задължено да публикува информация за средствата, които подлежат на връщане от политическите сили. Законът регламентира случаите, когато надвзетата субсидия не е върната доброволно. На политическа партия, която не е върнала доброволното разликата в субсидията се предоставя субсидия в размер на 70% от сумата, която трябва да й бъде предоставена и 50% от сумата от всяка следваща част на субсидията в рамките на до една година от влизането в сила на този закон. Законът урежда и случаите, в които партиите нямат достатъчно средства за това. Тогава разликата, която не е върната, може да се върне до 31 декември 2020 г. Партиите, които не получават субсидия също връщат разликата до 31 декември 2020 г.
Деница КИТАНОВА
Отвори в нов прозорец
прочети затвори

Доц. Румяна Коларова, политолог: Проблемът не е само в големината на партийните субсидии,  а и в начина, по който те се отчитат

Доц. Румяна Коларова, политолог: Проблемът не е само в големината на партийните субсидии, а и в начина, по който те се отчитат

14 Юни 2019 | 09:23 | Агенция "Фокус"
София. Проблемът не е само в големината на партийните субсидии, а и в начина, по който те се отчитат. Това каза за сутрешния блок „Добро утро, България“ на Радио „Фокус“ политологът доц. Румяна Коларова. Тя добави, че е важно да се знае и начинът по-който те се харчат. „Каква част от партийната субсидия се използва от всяка една партия за заплащане на партийните активи. Това е изключително важен индикатор за ефективността и демократичността на една партийна организация. Колкото по-висок е процентът на така наречените „доброволци“, толкова по-демократична и по- ефективна е партийната организация. Разбира се, когато се правят реформи и преструктуриране трябва да се увеличават разходите за заплащане на партийните активисти“, каза тя. Доц. Румяна Коларова обясни, че това не винаги е така. Реформирането и възхода на много партии става и на чисто доброволен принцип. Важно е за хората и за политолозите партийното финансиране да е прозрачно и да се отчита по начин, по който може да бъде анализиран. Това е важно и за обикновените гражданите, при отчет ще стане ясно защо 1 лв. е недостатъчна субсидия и парите ще имат реално проявление, обясни тя.
Елеонора ЧОЛАКОВА


Отвори в нов прозорец
прочети затвори

Стоян Мирчев, БСП: Намаляването на субсидията е удар по опозицията

Стоян Мирчев, БСП: Намаляването на субсидията е удар по опозицията

14 Юни 2019 | 09:10 | Агенция "Фокус"
София. Днес ще приемем на второ четене закона, с който всички партии ще върнем надвзетите субсидии. Ще бъде ясно оформено как точно ще се случи. Това е най-правилното решение. Това каза пред БТВ народният представител от ПГ на "БСП за България" Стоян Мирчев, съобщиха от пресцентъра на БСП. Той информира, че служител от централата на БСП заради съмнения, че парите от субсидиите са в повече, попитал Министерството на финансите, но от там не са му отговорили нищо конкретно, а че всичко е наред. "Оказва се, че не всичко е наред. Виновният в тази ситуация е Министерството на финансите, защото не са проследили правилното разпределение и разходване на парите. Този случай е още една капка на недоверие от хората към Народното събрание, но всички партии са единодушни, че неправомерно надвзетите суми трябва да се върнат", коментира още Мирчев.
"Предложението на МС партийната субсидия да е в размер на 1 лев е формално. Зад него се крият други причини. Патериците на ГЕРБ в Народното събрание - в лицето на "Атака", НФСБ и Воля, показаха на изборите, че вече не могат да съберат обществено доверие затова сигурно протягат ръка към Слави Трифонов", каза Стоян Мирчев още по темата. "Намаляването на субсидията е удар по опозицията, защото управляващите разполагат с целия държавен ресурс за правене на политика. Опозицията, за да прави и избори и политика, трябва да има финансиране. Това е субсидията. В Америка финансирането е от бизнеса, чрез лобиране, но в Европа е възприет принципът, че държавите ще финансират партиите, а не бизнесът", посочи народният представител от левицата.
За предстоящият Конгрес на БСП Стоян Мирчев коментира, че ще бъде представен доклад за отминалите избори за Европейски парламент, започване на процедура по номинации за предстоящите избори и стартиране на процедура по избор на председател от цялата партия. "На този етап партията показва, че не желае Корнелия Нинова да подава оставка, особено в момент, когато ни представят избори. Буквално от цялата страна, от областните съвети, валят писма, в които казват, че не е сега времето", информира Мирчев. По думите му критиките от страна на опозицията не са на база на политики.
Отвори в нов прозорец
прочети затвори

Йордан Младенов: Сигурен съм, че след конгреса в неделя БСП ще излезе обединена и мъдра

Йордан Младенов: Сигурен съм, че след конгреса в неделя БСП ще излезе обединена и мъдра

13 Юни 2019 | 18:40 | Агенция "Фокус"
София. Сигурен съм, че след конгреса в неделя БСП ще излезе обединена и мъдра. Това каза в интервю за предаването „Червена линия” на Радио „Фокус” народният представител от ПГ на „БСП за България” и член на Националния съвет на партията Йордан Младенов. Според него не е трябвало само Корнелия Нинова да поеме отговорността за резултатите от евровота. "Отговорността трябваше да се поеме след един много обширен анализ по места. Като се започне долу от структурите, общинските съвети, областните съвети и се стигне до Националния съвет на БСП. За съжаление при нас в Националния съвет се обърнаха нещата обратно. Председателката, въпреки че листата беше пренаредена, и тя не носеше реално отговорността за тези избори, реши да покаже един нов модел, като поеме отговорността. Ние се противопоставихме остро, защото не мислим, че сега е моментът да правим дебати за лидерството в нашата партия. Ние имаме лидер, който показа в последните години промяна в БСП. Направихме изключително добър резултат на президентските избори, имаме подкрепен от БСП президент. След това увеличихме двойно депутатите си на изборите за Народно събрание", каза Младенов и посочи, че БСП е имала големи очаквания за евровота. "Ние в област Пазарджик на места, където в последните години губим, където има кметове от ГЕРБ, сме първа политическа сила. На много места, където сме били трета политическа сила вече сме втора, но не след ГЕРБ, а след ДПС", допълни Младенов. Той посочи, че Областния съвет на БСП - Пазарджик са излезли с декларация в подкрепа на Корнелия Нинова и са изразили притеснение, че вместо да се стягат редиците за местния вот, партията ще влезе в цикъл на вътрешнопартийни избори. "Не мисля, че ще има изненади. Пак казвам тук е решението на председателката дали тя ще оттегли тази оставка. Сигурен съм, че конгресът има изключително мъдри и зрели хора, където ще се вземе решение. Надяваме се да не провеждаме избори за председател, а да се вгледаме в нашите организации и да започваме да се стягаме за най-важните избори в България - местните", допълни той. Младенов призова Корнелия Нинова да си оттегли оставката.
Деница КИТАНОВА
Отвори в нов прозорец
прочети затвори

Правната комисия реши на второ четене големите партии да върнат 14,6 млн. лв. в държавния бюджет

Правната комисия реши на второ четене големите партии да върнат 14,6 млн. лв. в държавния бюджет

13 Юни 2019 | 16:58 | Агенция "Фокус"
София. Големите партии у нас ще връщат надвзетите субсидии, реши правната комисия на парламента. Решението беше взето почти без дебат и абсолютно единодушно, предаде бТВ. Скандалът избухна преди месец, когато се оказа, че вместо 11 лева на глас партиите са взимали над 13 лв. Вместо да получават 32 млн. годишно, те са се разписвали срещу 38,5 млн. лв., или с 6 млн. лв. отгоре. Сумата по този законопроект, която политическите формации трябва да върнат, е 14,6 млн. лв. Утре това ще бъда финално гласувано и в пленарната зала.
Отвори в нов прозорец
прочети затвори

Александър Иванов, ГЕРБ: Опозицията изкриви дебата за партийните субсидии като изтъкна, че политическите партии се облагодетелстват от финансирането

Александър Иванов, ГЕРБ: Опозицията изкриви дебата за партийните субсидии като изтъкна, че политическите партии се облагодетелстват от финансирането

13 Юни 2019 | 09:23 | Агенция "Фокус"
София. Опозицията изкриви дебата за партийните субсидии като изтъкна, че политическите партии се облагодетелстват от финансирането. Това каза за сутрешния блок „Добро утро, България“ на Радио „Фокус“ народният представител от ГЕРБ Александър Иванов. „Важно е обществото да чуе този дебат, защото наистина сега голяма част от колегите се уплашиха за средствата, които явно на не им стигат. При разумно разходване на бюджета и неподдържане на собствени телевизии, социолози и социологически проучвания, на някои партии им стигат средствата. Други политически сили обаче опразниха касите си и сега се притесняват за своите медии”, обясни Александър Иванов. Той каза още, за да се спре популизма, който се ширеше за финансирането на политическите партии е добре всички депутати да участват в дебата.

Йоланда ПЕЛОВА
Отвори в нов прозорец
прочети затвори

Александър Иванов, ГЕРБ: ГЕРБ постъпи отговорно като отново повдигна въпроса за партийните субсидии

Александър Иванов, ГЕРБ: ГЕРБ постъпи отговорно като отново повдигна въпроса за партийните субсидии

13 Юни 2019 | 08:49 | Агенция "Фокус"
София. ГЕРБ постъпи отговорно като отново повдигна въпроса за партийните субсидии. Това каза за сутрешния блок „Добро утро, България“ на Радио „Фокус“ народният представител от ГЕРБ Александър Иванов. Дебатът за политическите субсидии е важен и е породен от желанието на обществото политическите партии в България да бъдат финансирани с 1 лв. на действителен глас, припомни той. Държавното финансиране е най-прозрачният начин, при който се гарантира необвързаност с икономически интереси, обясни Иванов, като уточни, че отчетите за разходване на средствата са ясно разписани, видими и проследими. „Искахме да чуем този дебат, защото той е важен за обществото и се радвам, че се породи и има дори предложения да бъдат ясно разписани за какво могат да бъдат харчени тези средства. В действителност наистина е ясно разписано за какви цели могат да бъдат разходвани. Ной-често те се използват за кампании, купуване на медийни пакети в радиа, телевизии и вестници, поддържани на офиси на някои политически партии. В отчетите, които са публични и проверявани от Сметната палата и НАП са ясно видими за обществеността и според мен това е най-важното“, уточни Александър Иванова. Той каза още, че последните седмици дебатът за партийните субсидии се изкриви и призова за открит разговор пред обществото и медиите, за да бъде постигнато най-правилното решение в интерес на гражданите и демокрацията.

Йоланда ПЕЛОВА
Отвори в нов прозорец
прочети затвори

Правната комисия ще гласува окончателно предложението партиите да върнат надзетите субсидии

Правната комисия ще гласува окончателно предложението партиите да върнат надзетите субсидии

13 Юни 2019 | 07:21 | Агенция "Фокус"
София. Парламентарната комисия по правни въпроси ще гласува окончателно промени в Закона за политическите партии. Това се посочва в дневния ред на заседанието на комисията. С промените се предвижда да се преизчисли годишната държавна субсидия на политическите партии и коалиции за периода от 26 май 2016 г. до влизането в сила на закона. Намалението ще бъде за сметка на следващи траншове, а при недостиг или липса на такива - ще се възстанови от съответната партия. С така предложената законова уредба разходите за субсидиране на политическите партии и коалиции ще бъдат намалени с 6,5 млн. лв. в годишен размер, което ще доведе до икономия на бюджетни средства.
До промените се стигна, след като в медиите излезе информация, че партиите и коалициите са получили по над 13 лв. на действителен глас през миналата година, вместо предвидените по закон 11 лв. Причината за по-високата субсидия е, че партиите и коалициите, които имат право на такава, на последните парламентарни избори не са получавали пари само за подадените за тях гласове, а са си преразпределили всички действителни гласове, включително и тези от квадратчето "не подкрепям никого“. Прокуратурата обяви надписването на партийните субсидии за незаконно от 26 май 2016 г.

Отвори в нов прозорец
прочети затвори

На първо четене депутатите намалиха партийната субсидия от 11 лв. на 1 лв. за получен действителен глас

На първо четене депутатите намалиха партийната субсидия от 11 лв. на 1 лв. за получен действителен глас

12 Юни 2019 | 12:50 | Агенция "Фокус"
София. Парламентът прие промени в Закона за държавния бюджет за 2019 г. на първо четене, предаде репортер на Агенция „Фокус“. Измененията са внесени от Министерски съвет и „за“ тях гласуваха 117 народни представители, „против“ бяха 90. Съгласно текстовете за периода от 1 януари до 30 юни 2019 г. размерът на държавната субсидия ще е 11 лв. за получен действителен глас. Намалението на партийната субсидия от 11 лв. на 1 лв. ще важи за периода от 1 юли до 31 декември 2019 г. В законопроекта е регламентирано измененията да влязат в сила от 1 юли 2019 г.
Агенция „Фокус“ припомня: На 6 юни правителството предложи държавната субсидия за партиите да бъде намалена от 11 лв. на 1 лв. за действителен глас. Новината обяви премиерът Бойко Борисов в Народното събрание след среща с членовете на ПГ на ГЕРБ. „Много се наслушахме на популизъм. Ще стане накрая като в Чехия и в много страни милиардерите да са и премиери - няма да мине много време и партиите ще станат собственост на бизнесмените. Но нали знаете, в една лудост, който се обяви срещу лудите, сам го обявяват него за луд“, мотивира той решението. Борисов заяви, че са му ясни игричките на останалите, които искат да се изкарат „хубавите“, но няма да търпи повече върху ГЕРБ да се упражнява, който и да било.
Деница КИТАНОВА
Отвори в нов прозорец
прочети затвори

С кворум от 131  народни представители започна пленарното заседание

С кворум от 131 народни представители започна пленарното заседание

12 Юни 2019 | 09:05 | Агенция "Фокус"
София. С кворум от 131 народни представители започна пленарното заседание, предаде репортер на Агенция „Фокус“. В зала се регистрира и депутатът от ДПС Делян Пеевски. По програма депутатите трябва да разгледат промените в Закона за държавния бюджет за 2019 г. на първо четене. Измененията са внесени от Министерски съвет. Съгласно текстовете за периода от 1 януари до 30 юни 2019 г. размерът на държавната субсидия ще е умножен по 11 лв. за един получен действителен глас. Намалението на партийната субсидия от 11 лв. на 1 лв. ще важи за периода от 1 юли до 31 декември 2019 г. В законопроекта е регламентирано измененията да влязат в сила в сила от 1 юли 2019 г. Депутатите ще разгледат докладите на Националното бюро за контрол на специалните разузнавателни средства за 2017 и 2018 г. и на Комисията за контрол над службите за сигурност, прилагането и използването на специалните разузнавателни средства и достъпа до данните по Закона за електронните съобщения.
Деница КИТАНОВА
Отвори в нов прозорец
прочети затвори

Тодор Байчев, БСП: Намаляването на субсидиите е кризисен ПР и популизъм Политиката не трябва да се свежда до магазин „Всичко за 1 лв.“

Тодор Байчев, БСП: Намаляването на субсидиите е кризисен ПР и популизъм Политиката не трябва да се свежда до магазин „Всичко за 1 лв.“

12 Юни 2019 | 07:57 | Агенция "Фокус"
София. Намаляването на субсидиите е кризисен ПР и популизъм. Не смятам, че политиката трябва да се сведе до магазин „Всичко за 1 лв.“. Това заяви народният представител от ПГ на „БСП за България“ Тодор Байчев в студиото на БСТВ, съобщиха от пресцентъра на БСП. Той е на мнение, че демокрацията струва скъпо и развитите демокрации отделят доста средства за развитие на политическата система във всяка една страна. „Дава ни се пример с Германия, където един глас струва 1 евро, но да не забравяме, че тази страна има около 80 млн. избиратели“, допълни той. Депутатът припомни и периода 1995-2000 година в България, когато е имало двуполюсен модел. „Сега ще стане същото – на големите партии ще им бъде трудно да функционират, а малките ще изчезнат. И не само това – села, малки градчета и общини, ще бъдат дадени на местните феодали, престъпни босове, олигарси“, посочи Байчев. Според него политическият живот ще се занули в тези населени места и всички ще зависят от местния феодал, който ще командва и ще решава политическия, икономическия живот и финансовата страна. Народният представител заяви, че въпросът за субсидиите трябва да бъде подложен на публичен дебат и да бъде предложен разумен минимум, при който политическите партии да функционират нормално.
Тодор Байчев добави, че не е сега моментът Корнелия Нинова да подава оставка. „Нинова трябва да преглътне горчивата чаша от загубата и да продължи да ръководи партията“, каза той. Според него БСП трябва да се съсредоточи върху предстоящите местни избори и да работи за тях. „Нищо фатално не се е случило със загубата на изборите. Ние увеличихме гласовете за партията, както и евродепутатите ни“, подчерта той.
Отвори в нов прозорец
прочети затвори

Проф. Румен Гечев, БСП: ГЕРБ да не си правят експеримент със субсидиите и политическата система

Проф. Румен Гечев, БСП: ГЕРБ да не си правят експеримент със субсидиите и политическата система

12 Юни 2019 | 07:36 | Агенция "Фокус"
София. „ГЕРБ да не си правят експеримент със субсидиите. Не сме съгласни политическата система на България да бъде хвърлена в хаос“. Това заяви народният представител от ПГ на „БСП за България“ проф. Румен Гечев в студиото на БНТ, съобщиха от пресцентъра на Националния съвет на БСП. Той подчерта, че в проектозакона няма разчети какви ще бъдат финансовите и политически последици за партиите. „Ние сме против този начин на издаване на заповеди и правене на политика – с експерименти, без разчети и с риск за политическата система. Дебатът е много важен и трябва да бъде проведен професионално“, категоричен е народният представител. „Подкрепяме това, че данъкоплатците са в правото си да осъществяват контрол и когато е необходимо да бъдат намалени субсидиите. България пропуска инвестиционни проекти за милиарди, къщичките за гости са над 100 млн. лв. Всеки лев е важен за данъкоплатеца, но не трябва да допускаме с лека ръка да се рискува политическата система на страната“, каза още той.
Проф. Гечев даде примери с финансирането на партиите в Европа. „Прегледахме няколко стотин страници анализи от опита на ЕС, правени с години. С изключение на Холандия и Германия, тенденцията е силно намаляване и нулиране на частните плащания към партиите и изцяло финансиране на партиите от държавата, плюс членски внос“, посочи той. Според него, ако няма субсидии, партиите ще бъдат зависими изцяло от олигархията. Той цитира думи на Борисов по повод предложението субсидията да бъде 1 лв.: „Убеден съм, че това ще доведе олигархията в управлението, но щом 3.5 млн. искат това – глас народен, глас Божи“. Той подчерта, че в цяла Европа и България финансирането от държавата няма да ликвидира напълно корупцията в партиите, но ще я намали драстично. „Ако твърдим, че бизнесът в България не влияе на политиката, няма да бъдем откровени“, каза още проф. Гечев. Той обясни, че парите се дават от Министерството на финансите. „Министърът и неговият екип са длъжни да си правят сметката какво дават. Институциите трябва да работят по-добре“, коментира народният представител.
Отвори в нов прозорец
прочети затвори

Парламентът ще разгледа предложението за преизчисляване на партийните субсидии за 2019 г.

Парламентът ще разгледа предложението за преизчисляване на партийните субсидии за 2019 г.

12 Юни 2019 | 07:18 | Агенция "Фокус"
София. Парламентът ще разгледа промени в Закона за държавния бюджет за 2019 г. на първо четене. Това предвижда седмичната проектопрограма за работа на Народното събрание. Измененията са внесени от Министерски съвет. Съгласно текстовете за периода от 1 януари до 30 юни 2019 г. размерът на държавната субсидия ще е умножен по 11 лв. за един получен действителен глас. Намалението на партийната субсидия от 11 лв. на 1 лв. ще важи за периода от 1 юли до 31 декември 2019 г.
В законопроекта е регламентирано измененията да влязат в сила в сила от 1 юли 2019 г. Депутатите ще разгледат докладите на Националното бюро за контрол на специалните разузнавателни средства за 2017 и 2018 г. и на Комисията за контрол над службите за сигурност, прилагането и използването на специалните разузнавателни средства и достъпа до данните по Закона за електронните съобщения.
Отвори в нов прозорец
прочети затвори

Румен Петков, АБВ: Обществената дискусия трябва да се съсредоточи върху минимална партийна субсидия между 5 и 7 лв.

Румен Петков, АБВ: Обществената дискусия трябва да се съсредоточи върху минимална партийна субсидия между 5 и 7 лв.

10 Юни 2019 | 12:08 | Агенция "Фокус"
София. Обществената дискусия трябва да се съсредоточи върху минимална партийна субсидия между 5 и 7 лв. Това каза лидерът на АБВ Румен Петков по време на пресконференция във връзка с надвзетите пари за партийна субсидия, предаде репортер на Агенция „Фокус“. По думите му всичко под 5 лв. обрича партиите за потенциална възможност за натиск и зависимост. „Мисля, че премиерът не трябва да се хлъзга на тази плоскост. Той може би няма да е сред първите, но ще е един от основните плащачи, след като не е премиер“, допълни Петков. Според него предложението партийната субсидия да падне от 11 лв. на 1 лв. е цинизъм. „Замисълът да се въведе партийна субсидия е да се изключи корпоративния натиск и странично влияние върху партиите“, отбеляза Петков и призова да не се шегуваме с една уредба, към която обществото е чувствително. „Утре, ако обявим референдум „Да избесим ли депутатите?“, какъв ще бъде резултатът? С такъв тип вандалски популизъм трябва да бъдем много внимателни“, посочи Петков. Лидерът на АБВ коментира, че не разбира защо медиите се хлъзгат в тази посока, защото се префокусира вниманието на обществото върху 1 лв. партийна субсидия, при положение, че не това е проблемът на България.
Деница КИТАНОВА
Отвори в нов прозорец
прочети затвори

Румен Петков, АБВ: Трябва да се търси сметка на чиновниците, които са довели до надвзетите субсидии, а не да се наказват няколко партии

Румен Петков, АБВ: Трябва да се търси сметка на чиновниците, които са довели до надвзетите субсидии, а не да се наказват няколко партии

10 Юни 2019 | 12:05 | Агенция "Фокус"
София. Трябва да се търси сметка на чиновниците, които са довели до надвзетите субсидии, а не да се наказват няколко партии. Това каза лидерът на АБВ Румен Петков по време на пресконференция във връзка с надвзетите пари за партийна субсидия, предаде репортер на Агенция „Фокус“. „Не мисля, че грешката е при тези, които са получавали парите“, заяви Петков. Той определи идеята партиите да върнат
получените в повече средства от партийна субсидия като репресиван мярка и заяви, че ак осе стигне до това от АБВ вероятно ще се обърнат към Венецианската комисия, тъй като по този начин ще бъдат смачкани политическите формации извън парламента.
„Аз го казах – имена и фамилии на всички служители, които са извършили недоглеждането. Утре някой със задна дата ще преразгледа майчинството, какво правим. Има неща, които не могат да бъдат решавани по този начин“, посочи още лидерът на АБВ. Петков обърна внимание, че АБВ не получава субсидия повече от 2 години и половина. „Не бих искал да занимавам обществото за това как организираме работата, каква е ефективността. Мисля, че за никой не е тайна, че някои от партиите имат огромни финансови ресурси и вероятно биха могли да си го позволят. Продължавам да не разбирам, защо трябва да накажем няколко партии, които са получили повече от това, което е планирано, а да не потърсим сметка на чиновниците, които са довели до това нещо. Ръководил съм на администрация и приветствам разбирането на министър Горанов, че първо трябва да си пази служителите. Един ръководител, ако остави служителите му да бъдат подритвани напред и назад, значи първо не е ръководител, второ създава усещане у администрацията, че тя подлежи на всякакъв род шантаж. Случаят е друг. В случая има допуснато грубо нарушение“, каза още Петков.
Деница КИТАНОВА
Отвори в нов прозорец
прочети затвори

Доц. Антоний Гълъбов, политолог: Много ясно в закона трябва да бъде указано за какво точно се дават партийните субсидии

Доц. Антоний Гълъбов, политолог: Много ясно в закона трябва да бъде указано за какво точно се дават партийните субсидии

10 Юни 2019 | 09:50 | Агенция "Фокус"
София. Много ясно в закона трябва да бъде указано за какво точно се дават партийните субсидии. Това каза в интервю за сутрешния блок „Добро утро, България“ на Радио „Фокус“ политологът доц. Антоний Гълъбов по повод предложението на правителството държавната субсидия за партиите да бъде намалена от 11 лв. на 1 лв. за действителен глас. Според доц. Антоний Гълъбов моментът е подходящ при евентуално отваряне на Закона за политическите партии този дебат да бъде проведен отново. „Това е принцип, който изглежда прост, но всъщност е подвеждащ. Когато мислим за конкретно число спрямо конкретен действителен подаден глас, това отмества важния въпрос, който е за какво са им на партиите пари. Партията е политическа организация с идеална цел, част от гражданството и в това отношение получаването на държавна субсидия би трябвало да бъде обвързано с финансирането на присъщи, необходими и наистина подлежащи на отчетности и на контрол функции на партията. Много важно е да постигнем съгласие по това какво имат право да правят партиите. В предизборната кампания видяхме, че с държавна субсидия се раздаваха стипендии и помощи. Това не е работа на политическа партия. Много ясно трябва да бъде указано в закона за какво точно се дават публичните средства. Когато те са дадени целево, насочени правилно, гражданското общество има възможността да контролира тяхното изразходване. Ако говорим само за цена на глас, не можем да излезем от това блато, в което се намираме и разбирането за политиката като за пазар. Подобен тип „остойностяване“ на гласа на българските граждани не е сериозен разговор“, каза още политологът. Доц. Антоний Гълъбов добави, че в Закона за държавния бюджет би могло да се фиксира, че средствата трябва да бъдат разпределяни в съответната пропорция на получените гласове. Доц. Гълъбов не би подкрепил връщане към схемата за стойност, фиксирана към реално получен глас. Според него предложението на Бойко Борисов за субсидия от 1 лев за действителен глас е провокация към готовността на Народното събрание сериозно да дебатира този въпрос. „Най- вероятно подобно предложение няма да бъде прието. Въпросът е да се фиксира разумна формула, през която да се остойностява гражданският принос към функционирането на партиите. Това са парите на българските данъкоплатци и трябва да е ясно за какво са им необходими тези пари и как ги разходват“, допълни доц. Антоний Гълъбов. Според него политическият живот на страната има нужда от много сериозно преосмисляне и промяна. „Надявам се, че вече е в ход, но не през нови политически фигури, а през променящото се отношение на българските граждани към политическото им участие“, добави доц. Гълъбов.
Йоланда ПЕЛОВА


Отвори в нов прозорец
прочети затвори

Корнелия Нинова, БСП: В дневния ред на конгреса не съществува точка за промяна в Устава на партията и връщане на старото положение за избор за председател

Корнелия Нинова, БСП: В дневния ред на конгреса не съществува точка за промяна в Устава на партията и връщане на старото положение за избор за председател

8 Юни 2019 | 18:22 | Агенция "Фокус"
София. В дневния ред не съществува точка за промяна в Устава на партията и връщане на старото положение за избор на председател. Това каза лидерът на БСП Корнелия Нинова пред журналисти, предаде репортер на Агенция „Фокус“. „Това, което най-много интересува публиката – не са приемани предложения за промяна в Устава и за влизане на точка за това на конгреса. 25 членове на Националния съвет внесоха своите идеи за промяна в Устава. За информация тези идеи не са гласувани и не са включени в дневния ред на конгреса“, обясни Нинова. „Беше приет политическият доклад – оценка за европейските избори и за подготовките за местни избори. В дискусията бяха направени много предложения, много различни мнения по доклада. Приехме го и възложихме на една комисия от 17 души да го допълни и да го внесем на конгреса“, обясни тя. „Беше приет доклада на Комисията по идейно развитие за това как „Визия за Европа“ е била претворена в кампанията също с много голяма дискусия и много предложения, и също с комисия, която ще ги отрази“, допълни Нинова.
Във връзка с обвиненията срещу нея, че за конгреса вече има готов сценарий и няма изобщо да се стига до избор на нов председател на партията, Корнелия Нинова коментира, че не си пада по сценариите. „Питайте сценаристите. Не ме занимавайте със сценарии. Подала съм я, конгресът има дневен ред, ще реши как да действаме оттук нататък“, посочи тя. По повод избора на Петър Витанов за ръководител на групата на депутатите от БСП в Европейския парламент за и негативни коментари на нейни съпартийци, Нинова заяви: „Не харесвам агресивния тон и лепенето на етикети. Обръщам се към тези другари, които си позволяват да го правят. Това е грозно и демотивира партията и нейните членове“. „Решението за избор на Петър Витанов е взето с тайно гласувано от петте евродепутати. Неслучайно нямаме политическо решение кой да им бъде председател. Няма решение на Изпълнителното бюро, няма мое решение, няма мое изказване“, обяви Корнелия Нинова. „Умишлена е политиката да не се бъркаме в работата на групата ни евродепутати. Доколкото знам събрали са се, с тайно гласуване, имало е две кандидатури на Петър Витанов и на Сергей Станишев – избрали са си Петър Витанов“, коментира Нинова. Тя посочи, че БСП не е вождистка партия и евродепутатите с тайно гласуване са направили своя избор.
Деница КИТАНОВА
Отвори в нов прозорец
прочети затвори

БСП е "за" намаляване на партийната субсидия, но не на 1 лев

БСП е "за" намаляване на партийната субсидия, но не на 1 лев

8 Юни 2019 | 16:34 | Агенция "Фокус"
София. Националният съвет на БСП прие позиция ПГ на "БСП за България" да не подкрепя предложението на ГЕРБ за 1 лев на действителен глас партийна субсидия. Това съобщиха от пресцентъра на партията. Отчитайки и силните обществени настроения срещу партийното финансиране, Националният съвет на БСП възлага на парламентарната група да започне експертен и политически дебат за намаляване на субсидията, което да отговаря на гражданските очаквания, без да застрашава функционирането на политическите партии.
Отвори в нов прозорец
прочети затвори

Калоян Паргов, БСП: Ако сега държавата се грижи за политическата система, с намаляване на субсидиите, означава да хвърлим системата в частно-правни ръце

Калоян Паргов, БСП: Ако сега държавата се грижи за политическата система, с намаляване на субсидиите, означава да хвърлим системата в частно-правни ръце

8 Юни 2019 | 11:13 | Агенция "Фокус"
София. Ако сега държавата се грижи за политическата система, с намаляване на субсидиите, означава да хвърлим системата в частно-правни ръце. Това каза председателят на Градския съвет на БСП - София и член на Изпълнителното бюро на партията Калоян Паргов пред журналисти преди Националния съвет на партията, предаде репортер на Агенция "Фокус".
Във връзка с предложението на управляващите за намаляване на партийната субсидия, която е заложена в дневния ред на Пленума, Паргов коментира: "Крайното залитане в такъв популизъм е по-скоро опасно за политическата система. Ако сега държавата се грижи за тази система по определен ред и правила, дали субсидията ще е 1 лв. или 0 лв. означава да я хвърлим в частно-правни ръце", каза Паргов. На въпрос дали гледа към председателското място в БСП, Паргов отговори, че гледа към местния вот. По думите му местните избори са основата за бъдеща национална власт. "Ако не постигнем съществен резултат на местните избори, не можем да мечтаем за национална власт".
Деница КИТАНОВА
Отвори в нов прозорец
прочети затвори

Министър Владислав Горанов: Предложението за намаляване на партийните субсидии цели да се преосмисли моделът на финансиране на политическите партии

Министър Владислав Горанов: Предложението за намаляване на партийните субсидии цели да се преосмисли моделът на финансиране на политическите партии

8 Юни 2019 | 09:14 | Агенция "Фокус"
София. Предложението за намаляване на партийните субсидии цели да се преосмисли моделът на финансиране на политическите партии. Това каза министърът на финансите Владислав Горанов в „Тази събота“ по бТВ. Той призова БСП, ако 1 лв. партийна субсидия им е малко, да кажат колко ще им стигат. На въпрос дали това е популистко предложение, Горанов отговори: „Какво значи популизъм? Имаше референдум, на който участваха стотици хиляди български граждани, милиони“, каза той и визира референдума, организиран от Слави Трифонов. „Някои от системните партии се опитват да извличат политически дивиденти от темата за субсидиите. Най-естествената реакция е отново да отворим този дебат. Ние слагаме на масата това, което голяма част от българските граждани са поискали“, посочи още финансовият министър. Попитан защо се е стигнало да надписване на субсидиите, Горанов обясни, че различното в тълкуването на закона е начина, по който се формира общата им маса и впоследствие как се разпределят. На въпрос дали ще подаде оставка, както поискаха от БСП, Горанов отговори: „Този разговор е между мен и премиера. В момента, в който анализирахме и проведохме разговор, преценихме, че не се налага“. Той допълни, че колегите му от БСП също тълкуват закона по този начин и няма как един финансов министър да понесе отговорност. Според него грешката е по-скоро техническа, отколкото политическа.
Отвори в нов прозорец
прочети затвори

СНИМКА НА ДЕНЯ
Хърватският премиер е домакин на годишния конгрес на ЕНП. 20 ноември 2019 г.
Хърватският премиер е домакин на годишния конгрес на ЕНП. 20 ноември 2019 г.

ВИДЕО
Безпрецедентно наводнение във Венеция
Безпрецедентно наводнение във Венеция
Официалната страница Информационна Агенция Фокус във Facebook
Начало | Услуги | Архив | Партньори | Тарифи | Радио реклама | За нас | Общи условия | Кариери | Контакти |
© 2019 Информационна агенция ФОКУС Съдържанието на Информационна агенция ФОКУС и технологиите, използвани в интернет страницата, са под закрилата на Закона за авторското право и сродните му права. Всички текстови, аудио, видео, фотографски и графични изображения, публикувани в базата данни, са собственост на Информационна агенция ФОКУС, освен ако изрично е посочено друго. ПОЛЗВАТЕЛИТЕ и АБОНАТИТЕ се задължават да използват материали от информационната база данни съгласно Общите условия на Информационна агенция ФОКУС и действащото в Република България законодателство.