НАЙ-ЧЕТЕНИТЕ НОВИНИ ДО 10:09


СВЪРЗАНИ НОВИНИ

Три пъти по-малко ученици са отпаднали от образователната система за година (ОБЗОР)

Три пъти по-малко ученици са отпаднали от образователната система за година (ОБЗОР)

15 Май 2019 | 16:23 | Агенция "Фокус"
София. Близо три пъти по-малко деца и ученици са напуснали образователната система през тази учебна година спрямо предходната. Броят им е 5200, докато през миналата са били 14 058, сочат представените в Министерския съвет данни от работата по Междуинституционалния механизъм за обхват. За две години в детските градини и училищата са върнати или записани за първи път над 40 000 деца и ученици.
На брифинг в Министерски съвет вицепремиерът Томислав Дончев определи работата по Механизма като успешна и подчерта, че държавата е решителна в усилията си. Той обясни, че през втората година от функционирането на Механизма екипите от учители, социални работници, полицаи, медиатори и други специалисти са се фокусирали върху приобщаване на новоотпадналите, както и върху ранния обхват на 5, 6 и 7-годишните деца. „Бяха направени 81 346 посещения на адрес, голяма част от които на ученици с голям брой отсъствия по неуважителни причини. Върнатите или записани за първи път в детска градина или училище през учебната 2018/2019 г. са 19 077. От тях 18 255 посещават редовно учебните занятия. Освен децата в задължителна училищна възраст (7-16 г.) са обхванати 577 младежи на 17 г., 453 – на 18 г., и 322 на 19 г.“, обясни Томислав Дончев.
От системата повторно са отпаднали 822 деца и ученици. Основните причини са ниска социализация и недостатъчно приобщаване към училищния живот, слабо владеене на български език, затруднения при усвояването или слаб интерес към учебния материал, ниската грамотност на родителите, ранните бракове и други. На семействата, които не изпращат децата на детска градина или училище, са били съставени 326 акта за административни нарушения. Издадени са и 85 наказателни постановления. Според министъра на образованието Красимир Вълчев този инструмент не е достатъчно ефективен, тъй като сигналите за непосещаващи училище деца са били 11 000 в последната година. Спрените, прекратени или намалени семейни помощи за натрупани над пет неизвинени отсъствия от септември 2018 г. до януари 2019 г. са в размер на 2 162 108 лв. Предстои средствата да бъдат предоставени на 2434 детски градини и училища, в които се обучават тези деца. С тях могат да се организират допълнителни обучения по различни предмети, допълнителни консултации, както екипна работа между учители и други педагогически специалисти.
Министърът на труда и социалната политика Бисер Петков съобщи, че ще бъдат направени промени в Наредбата за целевите помощи за отопление с цел да се обвържат с посещението на учебни занятия. По думите му ще бъдат обособени нови три групи хора, в които ще влизат родителите на деца от 5 до 16 г., които не ходят на училище. Предложението е те да имат по-ограничен достъп до помощи за отопление без да бъдат лишавани от тях.
„Предстои работата по Механизма за обхват да бъде насочена в по-голяма степен към ежедневната посещаемост“, подчерта министър Красимир Вълчев и уточни, че в същото време учебният процес трябва да е ориентиран към придобиване не само на знания, но и на умения. „Учителят не трябва да е лектор, а да провокира учениците да учат. Те трябва да са активни участници в процеса на обучение, да търсят информация, да я анализират и да могат да боравят с нея“, допълни той.
През 2019 г. по Национална програма „Заедно за всяко дете“ са отпуснати 300 000 лв. за допълнително финансиране на работата на екипите по обхват. Одобрени са две нови програми, които подкрепят образователните институции и общините за включването на децата и учениците в образователния процес. Ще се финансират дейности за постъпващите за първи път в детска градина и техните родители, както и програми на общините за образователна десегрегация. Стартират и два нови проекта по Оперативна програма „Наука и образование за интелигентен растеж“, насочени към обхвата и приобщаването на деца в задължителната предучилищна и училищна възраст и предотвратяване на отпадането.

Отвори в нов прозорец
прочети затвори

Министър Бисер Петков: Предвижда се семействата, чийто деца не посещават училище, да имат органичен достъп до помощи за отопление

Министър Бисер Петков: Предвижда се семействата, чийто деца не посещават училище, да имат органичен достъп до помощи за отопление

15 Май 2019 | 13:55 | Агенция "Фокус"
София. Предвижда се семействата, чийто деца не посещават училище, да имат органичен достъп до помощи за отопление. Това каза пред журналисти в Министерски съвет министърът на труда и социалната политика Бисер Петков, предаде репортер на Агенция „Фокус“. „Предложили сме промени в целевите помощи и отоплението, които са на обществено обсъждане. Предложено е да се обособят три нови целеви групи към съществуващите 17. Семействата на тези групи деца на възраст от 5 до 16г., които не посещават училище, е предвиден доста по ограничен достъп до целевите помощи за отопление“, посочи той. „Искам да подчертая - без да се лишават от тези помощи за отопление. Ние отчитаме, че това са целеви помощи за отопление, които би трябвало да осигурят на най-уязвимите и бедни групи от населението, да си осигурят топлота през зимните месеци“, каза Петков.
Даяна ДЮЛГЕРОВА
Отвори в нов прозорец
прочети затвори

Министър Красимир Вълчев: Над 200 медиатори работят срещу отпадането на децата от образователната система

Министър Красимир Вълчев: Над 200 медиатори работят срещу отпадането на децата от образователната система

15 Май 2019 | 13:35 | Агенция "Фокус"
София. Над 200 медиатори работят срещу отпадането на децата от образователната система. Това каза на брифинг в Министерски съвет министърът на образованието и науката Красимир Вълчев след заседание на Координационното звено по Механизма за включване на ученици в образователната система, предаде репортер на Агенция „Фокус“. „Ученикът трябва да бъде по-активен, да анализира и да свързва знания и умения от различни предмети“, посочи той. „Всеки учител да се чувства по-свободен, по-креативен и иновативен към работата с всяко едно дете. Подготвили сме мерки в тази посока. Тази промяна ще се случва отдолу нагоре“, добави Вълчев. Той припомни, че след въвеждането на Механизма за включване на деца в образователната система са били предоставени допълнителни средства за деца в училища и детски градини с концентрация на уязвими групи. Те са били планирани за увеличение на възнаграждения на учители и за назначаване на образователни медиатори. „В момента имаме назначени над 200 медиатори и този брой се увеличава“, допълни той. По думите му там, където има назначени такива служители, по-добрите резултати са налице. „Работата по механизма се случва по-добре в малките населени места. По трудно се случват нещата в обособените квартали, които ги наричаме гета, там трябва институциите да работят с целия си капацитет“, коментира Красимир Вълчев. „По една от националните програми, един от модулите е за създаване на своеобразен корпус от най-добре подготвени, обучени и платени учители да работят в тези най-проблемни училища“, добави той.
Даяна ДЮЛГЕРОВА
Отвори в нов прозорец
прочети затвори

Министър Красимир Вълчев: Колкото по-малко отпаднали деца от училище, толкова по- проспериращо общество

Министър Красимир Вълчев: Колкото по-малко отпаднали деца от училище, толкова по- проспериращо общество

15 Май 2019 | 13:19 | Агенция "Фокус"
София. Включването на ученици в образователната система е основна задача на правителството. Това каза на брифинг в Министерски съвет вицепремиерът министърът на образованието и науката Красимир Вълчев след заседание на Координационното звено по Механизма за включване на ученици в образователната система, предаде репортер на Агенция „Фокус“ „Колкото по-малко преждевременно отпаднали деца от образователната система, толкова по-малко изключени хора от обществото, толкова по-добро и хармонично и проспериращо общество. Работата по механизма си остава основна задача на правителството“, заяви Вълчев. „Когато институциите работят заедно, координирано, на терен има резултат“, добави той. „За да бъде едно дете пригодно за живота и пазара трябва да е записано в детска градина и училище, да ги посещава редовно, да бъде по-ефективно, мотивирано да учи и да усвои така наречените ключови компетентности“, каза Вълчев. Той добави, че ще се работи ежедневно за това да бъде осигурено присъствието на децата в училище. „Голяма част от проблемните деца присъстват епизодично. Два дни присъстват, два не ходят или обратното, но в крайна сметка не се събира достатъчно време да усвоят знанията“, посочи той. По думите му се прави организация за фокусиране на механизма в ежедневната посещаемост. „Когато детето не дойде сутрин в училище, екипът се активира, ходи вкъщи, събужда го, оправданието е, че вечерта е ученикът е бил на банкет. Облича го, мие го, води го до училище, защото другото оправдание е, че е бил свален от автобуса, не си е купил билет“ обясни Вълчев. По думите му това са предизвикателствата на хората, работещи на терен.
Даяна ДЮЛГЕРОВА
Отвори в нов прозорец
прочети затвори

Вицепремиерът Томислав Дончев: Три пъти е намалял броят на отпадналите деца от образователната система за тази учебна година

Вицепремиерът Томислав Дончев: Три пъти е намалял броят на отпадналите деца от образователната система за тази учебна година

15 Май 2019 | 13:07 | Агенция "Фокус"
София. Три пъти е намалял броят на отпадналите деца от образователната система за тази учебна година. Това каза на брифинг в Министерски съвет вицепремиерът Томислав Дончев след заседание на Координационното звено по Механизма за включване на ученици в образователната система, предаде репортер на Агенция „Фокус“. „Механизмът за включване на ученици в образователната система работи“, изтъкна Дончев. Според него добрите резултати няма как да се постигнат ако няма обединение на институциите. „За тази цел е необходимо да се мобилизират още социални работници, полицаи, медиатори. Това се случва не само извънредно мероприятие, не само кампанийно в началото на учебната година“, уточни Дончев. „За последните две години, откакто Механизмът стартира, учители, социални работници, полицаи, общински служители върнаха общо 40 020 деца и ученици, които останаха в образователната система“, заяви той. „Специално за учебната 2018 -2019 г. нови 19 077 хил. деца и ученици са записани за първи път и са върнати в детска градина или клас. 18 255 са останали там и до момента. Броят на новоотпадналите за тази учебна година е намалял 3 пъти“, подчерта той. „Броят на отпадналите е 5 200 деца, а за учебната 2017 -2018 г. броят на отпадналите е 14 058“, допълни той. „През учебната 2016-2017 г. броят на отпадналите е бил 20 092. Броят на отпадналите оттогава е намалял 4 пъти“, заяви той. Според него това не са просто числа, а положителна тенденция. „Работата продължава и стремежът ни е тя да бъде по-ефективна и ефикасна. Днес обсъждахме мерки за още по-добра координация. Ключът на това упражнение е, че всички трябва да работят заедно. Няма как това да се прави само от учители и директори“, подчерта вицепремиерът Дончев.
Даяна ДЮЛГЕРОВА
Отвори в нов прозорец
прочети затвори

СНИМКА НА ДЕНЯ
In memoriam. Красимир Узунов.
In memoriam. Красимир Узунов.

ВИДЕО
Неочаквана ваканция
Неочаквана ваканция
Официалната страница Информационна Агенция Фокус във Facebook
Начало | Услуги | Архив | Партньори | Тарифи | Радио реклама | За нас | Общи условия | Кариери | Контакти |
© 2019 Информационна агенция ФОКУС Съдържанието на Информационна агенция ФОКУС и технологиите, използвани в интернет страницата, са под закрилата на Закона за авторското право и сродните му права. Всички текстови, аудио, видео, фотографски и графични изображения, публикувани в базата данни, са собственост на Информационна агенция ФОКУС, освен ако изрично е посочено друго. ПОЛЗВАТЕЛИТЕ и АБОНАТИТЕ се задължават да използват материали от информационната база данни съгласно Общите условия на Информационна агенция ФОКУС и действащото в Република България законодателство.